TikTok krijgt verkiezingscentrums om desinformatie tegen te gaan
2024 wordt een verkiezingsjaar van jewelste: zo goed als alle democratieën verkiezen nieuwe regeringen en leiders. Technologiebedrijven zoals Midjourney en TikTok stellen alles in het werk om dat ‘superverkiezingsjaar’ goed te doen verlopen.
Midjourney, dat de gelijknamige AI-beeldengenerator aanbiedt, twijfelt bijvoorbeeld over een verbod op afbeeldingen van politici. Bij TikTok gooien ze het over een andere boeg. Daar moeten zogenaamde “Verkiezingscentrums” ervoor zorgen dat gebruikers makkelijk feit van fictie kunnen onderscheiden. De socialemedia-app voert de centrums vanaf volgende maand in.
Regionale verkiezingscentrums
Daarbij zullen gebruikers in België iets anders te zien krijgen dan die in Duitsland of Frankrijk. Hoe het verkiezingscentrum eruit ziet, wordt bepaald door je woonplaats, waardoor iedereen informatie op maat krijgt. TikTok wil daarvoor gaan samenwerken met lokale kiescolleges en burgerorganisaties. Op die manier moet het verkiezingscentrum een plek worden waar je makkelijk betrouwbare informatie kan terugvinden.
De kortefilmpjesapp zal dat verkiezingscentrum bovendien in de kijker zetten bij video’s met een politieke inhoud. Sommige hashtags zullen bovendien meldingen met zich meebrengen. Daarmee wilt TikTok gebruikers aansporen om toch maar de gebruiksovereenkomst en de regels van het platform te respecteren.
Daarnaast werkt TikTok ook aan een systeem om misbruik met valse accounts tegen te gaan. Kwaadwillenden kunnen namelijk valse accounts aanmaken en die gebruiken om bepaalde content te delen, waardoor meer gebruikers die te zien krijgen. Dat systeem zou ergens in de komende paar maanden in de app moeten aankomen.
Deepfakes
Opmerkelijk is dat TikTok het niet heeft over deepfakes, hoewel het onderwerp de gemoederen op politiek vlak hoog doet oplopen. Heel wat aanbieders van AI-beeldgenerators maken het zo moeilijk mogelijk om deepfakes te creëren. Dat lijkt bij TikTok, waar deepfakefilmpjes makkelijk verspreid worden, geen sprake van. In plaats daarvan worden gebruikers verplicht om AI-content die er realistisch uitziet van een label te voorzien.
Hoe efficiënt TikTok is in het voorkomen van misleidende informatie, of het nu om deepfakes gaat of niet, is niet meteen duidelijk. Uit een eerder EU-rapport blijkt dat TikTok de vierde beste plek is om desinformatie tegen te komen. Toen dat rapport in september 2023 werd opgesteld lag het gebruik van TikTok wel nog lager dan vandaag, waardoor de cijfers er best anders uit kunnen zien. Of de app zich in verkiezingsjaar 2024 kan profileren als een betrouwbare bron van informatie, dat valt dus nog te bekijken. Met de verkiezingscentrums wil TikTok alvast een stap in die richting zetten.