Proximus sluit 2023 af zonder verrassingen en voldoet aan eigen verwachtingen
De Proximus Groep heeft in 2023 een sterk jaar afgesloten, met uitstekende commerciële resultaten en een omzet en ebitda die boven de verwachtingen liggen. De groep profiteerde van zijn mobiele netwerk en fibernetwerk en van zijn multimerkenstrategie. De groep investeerde ook in het internationale segment, met de overname van een meerderheidsbelang in Route Mobile.
Thuismarkt
De omzet op de thuismarkten van Proximus steeg in 2023 met 4,2% tot 4.665 miljoen euro, dankzij een sterke groei van 8,3% in de Residential unit en een stabiele omzet in de Business unit. De groep won 38.000 nieuwe klanten voor mobiele postpaidabonnementen, 16.000 nieuwe klanten voor internet en 19.000 voor convergente diensten. De fibervoetafdruk van Proximus bereikte eind 2023 een niveau van 1.748.000 aansluitbare woningen en bedrijven, waarvan 397.000 fiberlijnen ook daadwerkelijk actief zijn. Verder blijkt de impact van zogenaamde kabelknippers, die enkel nog via streamingapps televisie kijken, beperkt. Voor televisie gaat het om zo’n 8.000 knippers, terwijl 36.000 klanten afstand deden van hun vast telefonieabonnement.
De onderliggende ebitda op de thuismarkten bedroeg 1.636 miljoen EUR in 2023, een daling van 1,7% ten opzichte van 2022. Deze daling was vooral te wijten aan de inflatie, die de kosten voor lonen, energie en netwerkonderhoud deed stijgen. Proximus zette zijn kostenefficiëntieprogramma voort en realiseerde zo een besparing van 70 miljoen EUR in 2023.
Internationaal
De internationale directe marge van de groep steeg met 4,9% tot 396 miljoen EUR in 2023, ondanks een negatief wisselkoerseffect en een lagere omzet. TeleSign, specialist in digitale identiteit, had te maken met een versnelde overstap van klanten naar omnichannelmessaging, maar bleef groeien in zijn digitale identiteitsdiensten. BICS, de leverancier van internationale communicatiediensten, had een moeilijk vierde kwartaal, maar sloot het jaar af met een hogere directe marge en ebitda.
De onderliggende groepsebitda daalde met 1,6% tot 1.757 miljoen EUR in 2023, als gevolg van de lagere ebitda op de thuismarkten, die slechts gedeeltelijk werd gecompenseerd door de hogere ebitda in het internationale segment. De groepscapex, exclusief spectrum- en voetbaluitzendrechten, bedroeg 1.325 miljoen EUR in 2023, een stijging van 1,6% ten opzichte van 2022. De gecorrigeerde vrije kasstroom van de groep bedroeg 61 miljoen EUR in 2023, een daling van 66% ten opzichte van 2022.
Dividend
De Raad van Bestuur van Proximus stelt een brutodividend voor van 1,20 EUR per aandeel over het resultaat van 2023, waarvan 0,70 EUR wordt uitgekeerd in april 2024. De rest van het bedrag werd in december reeds uitgekeerd. Voor 2024 bevestigt Proximus zijn bold2025-ambitie om terug te keren naar groei van de ebitda op de thuismarkten en de groepsebitda. De groep verwacht een omzet- en ebitdagroei tot 1% op de thuismarkten, ondanks de verwachte impact van de nieuwe thuismarktspeler. De groepscapex zal dalen tot ongeveer 1,2 miljard EUR in 2024, na de piek in 2023. De nettoschuld/ebitdaratio van de groep zal ongeveer 2,7X bedragen in 2024. Na de afronding van de transactie met Route Mobile, die in april-mei wordt verwacht, komt Proximus met inlichtingen over geactualiseerde financiële vooruitzichten voor het internationale segment en de groep.