Netflix stopt definitief met betalingen via Apple
Netflix heeft beslist om definitief hun banden door te knippen met het betaalsysteem van Apple. Bestaande klanten waarvan de facturering via Apple loopt, zullen binnenkort aangespoord worden om een ander betaalmiddel (zoals een debiet- of kredietkaart) toe te voegen. Als ze dit niet doen, verliezen ze toegang tot de service. Wanneer dit precies in werking gaat in België, is nog niet duidelijk.
Nieuwe klanten moeten al sinds 2018 een ander betaalmiddel gebruiken, maar nu zullen ook bestaande klanten zich moeten aanpassen. De streaminggigant begint, volgens hun eigen supportpagina, in bepaalde regio’s gebruikers op de hoogte te stellen. Dit past binnen het plan om de aankoop van abonnementen binnen het eigen ecosysteem te houden.
Netflix & Apple
De relatie tussen Netflix en Apple loopt al langer stroef. Apple voegde in 2010 de optie toe om abonnementen te betalen via de App Store, maar Netflix liet dit niet toe tot 2015. De commissie van 30% lag te hoog, luidde het toen. Kort daarna, in 2018, haalde Netflix de betaalmogelijkheid via Apple dan ook weer weg voor nieuwe gebruikers. Nu is via Apple betalen dus definitief geen optie meer voor iedereen. Daarnaast brengt het streamingbedrijf niet meteen een app uit voor de Apple Vision Pro.