Orange lanceert webwinkel met refurbished smartphones
Steeds meer bedrijven proberen hun CO2-voetafdruk te verkleinen en consumenten daarin te begeleiden. Orange streeft al langer naar duurzaamheid en geeft toestellen Eco-ratings, zodat je als consument op de hoogte bent van de CO2-voetafdruk ervan. Ditmaal lanceert de telecomoperator een webwinkel voor refurbished toestellen in samenwerking met het Franse Recommerce.
Daarmee breidt Orange zijn aanbod van refurbished toestellen uit tot meer dan 8.500 exemplaren. Met die uitbreiding wil de telecomprovider niet alleen de CO2-uitstoot verminderen. Door toestellen aan een lagere prijs te verkopen hoopt het ook de “digitale kloof” te overbruggen. Hoewel toestellen in de refurbished webwinkel niet nieuw zijn, genieten klanten wel gewoon van twee jaar garantie. Er kan dus gewoon aanspraak worden gemaakt op garantie als het toestel onverhoopt de geest geeft.
Miljoenen toestellen ongebruikt
Vorig jaar verkocht Orange13.500 refurbished toestellen. Ook verzamelde de telecomprovider 37.000 smartphones in via zijn Re-programma. Die smartphones probeert de telecomprovider vervolgens te recycleren, zodat ze een tweede leven krijgen. Er wordt gehoopt dat steeds meer consumenten ervoor kiezen hun telefoon in te leveren. Alleen al in België liggen meer dan 3 miljoen telefoons ongebruikt in de lade.
Wie zijn toestel bij Orange inlevert, ontvangt daarvoor ook een waardebon. Die kunnen ze dan weer gebruiken voor de aanschaf van een telefoon. Per ingeleverd toestel doneert de provider bovendien 2 euro aan milieubeschermingsprogramma Natagora/Natuurpunt. Deze organisatie gebruikt het geld om bomen en hagen te planten in België.
Toestellen zelf repareren
Intussen maakt de EU werk van een recht-op-reparatie-wetgeving voor onder meer smartphones. Onder die wetgeving kunnen consumenten straks gemakkelijker zelf hun telefoons repareren. Het gaat dan om reparaties zoals het vervangen van de accu.
Als consumenten de onderdelen zelf kunnen vervangen, zullen ze het toestel ook langer gebruiken. Hierdoor verdwijnen toestellen minder snel in de schuif. Ook moeten fabrikanten langer voorzien in officiële onderdelen. Dat levert potentieel ook voordelen op voor de refurbished markt. Bedrijven die toestellen refurbishen, kunnen dit proces langer volhouden voor oudere smartphones.