Amazon beboet in Polen vanwege ‘dark patterns’
Amazon misleidt klanten met “valse informatie” over productbeschikbaarheid en levertijd, zo meldt de Poolse mededingingsautoriteit UOKiK. De toezichthouder heeft het bedrijf een boete van bijna 7,4 miljoen euro opgelegd.
Leveringsdatum is indicatief
Een van de problemen is dat Amazon “dark patterns” gebruikt. Klanten krijgen het idee dat ze een product voor een bepaalde tijd geleverd krijgen als ze op tijd bestellen. Hiervoor wordt een timer op de productpagina gebruikt. Deze timer oefent druk uit om zo snel mogelijk een bestelling te plaatsen.
De timers zijn echter slechts “indicatief”. Zelfs als je voor de genoemde tijd bestelt, worden bestellingen regelmatig later geleverd. Klanten kunnen er dus niet vanop aan dat de genoemde tijden kloppen. Dit staat niet duidelijk vermeld, waardoor mensen de levertijd niet mee kunnen nemen in hun aankoopbeslissing.
Geannuleerde bestellingen
UOKiK kwam ook leveringsproblemen met e-readers tegen. Bestellingen van dit soort producten zou Amazon regelmatig zonder opgaaf van reden annuleren. Amazon stelt dat er bij het plaatsen van een bestelling geen verkoopovereenkomst wordt gesloten. Dat gebeurt pas zodra de bestelling wordt klaargemaakt en het bedrag definitief wordt afgeschreven. Hierdoor meent de retailgigant dat het zorgeloos bestellingen kan annuleren als producten plots niet op voorraad zijn.
Consumenten kunnen hierdoor niet profiteren van aanbiedingen waar ze op zijn ingesprongen. Opvallend is dat Amazon sommige bestellingen van e-readers pas na een lange tijd annuleerde.
Leveringsgarantie, of toch niet
UOKiK hekelt ook Amazons beleid rond zijn leveringsgarantie. Informatie daarover is voor klanten lastig te vinden. “Consumenten ontvangen geen informatie over de regels van deze dienst voordat ze een bestelling plaatsen”, schrijft de toezichthouder. De informatie is pas beschikbaar in de fase van het besteloverzicht, als de consument de details over de levering leest.
Vandaar dat Amazon nu een boete van bijna 7,4 miljoen euro opgelegd heeft gekregen. Het bedrijf kan nog in beroep gaan bij de rechtbank tegen het besluit van UOKiK. Of de retailer dat ook gaat doen, is momenteel niet bekend.