“Facebook schrapte streamingdienst door relatie met Netflix-baas”
Er hangen donkere wolken boven Facebook en moederbedrijf Meta. Eerder deze week kwamen door een rechtszaak een aantal documenten aan het licht. De documenten beschrijven hoe Facebook inzicht probeerde krijgen in hoe gebruikers apps zoals Snapchat, Amazon en YouTube gebruikten. Nu blijkt dat Facebook, via een achterkamerdeal, Netflix liet meelezen met privéberichten tussen gebruikers.
Eerder deze week raakte bekend dat Facebook probeerde mee te lezen bij apps als Snapchat, Amazon en YouTube. Daarvoor probeerde het bedrijf de communicatie tussen gebruikers en appservers te onderscheppen en te kraken. Uit dezelfde rechtszaak blijkt nu dat Facebook en Netflix “een bijzondere relatie” met elkaar hadden. Daarbij mocht Netflix naar verluidt meelezen met privéberichten tussen gebruikers.
Netflix-CEO aan tafel met Facebook
Het valt eenvoudig te verklaren hoe dat mogelijk is: tussen 2011 en 2019 zat Netflix-CEO Reed Hastings mee in de raad van bestuur van Facebook. Uit het document blijkt dat de Netflix-topman bijzonder dicht bij Meta-leidinggevenden stond, waaronder Sheryl Sandberg en Mark Zuckerberg. Daardoor konden de twee bedrijven bepaalde deals met elkaar maken.
In ruil voor toegang tot privéberichten en een aantal analytische tools, zou Facebook een advertentiebudget van enkele honderden miljoenen dollars losgekregen hebben. De relatie tussen het socialemediabedrijf en Netflix zou ook een rol gespeeld hebben in het falen van Facebook Watch. In 2017 wilde Facebook een eigen streamingdienst van de grond krijgen, en liet het hiervoor originele series maken. Aanvankelijk leek dit niet voor problemen te zorgen: op een podium verkondigde de topman dat hij er geen graten in zag, omdat Netflix en Watch andere content op het oog hadden.
Facebook Watch
Later kwam de Netflix-topman op die uitspraak terug. In een e-mail naar Zuckerberg meldt hij dat er een eis toegevoegd had moeten worden: dat Netflix en Facebook niet in hetzelfde type content investeerden. Met andere woorden: Hastings leek het toch niet zo tof te vinden dat Facebook plots in het vaarwater van Netflix zat.
In 2017 werd dan beslist om het budget van Watch met 750 miljoen dollar in te perken. Een eigenaardige beslissing: het project liep op dat moment net twee jaar en er waren al miljoenen in geïnvesteerd. De rechtszaak lijkt dan ook te suggereren dat Netflix hier een vinger in de pap had: kort nadien verhoogde Netflix het advertentiebudget naar 150 miljoen dollar op jaarbasis.
Antitrustzaak
Het is natuurlijk goed mogelijk dat Watch om een andere reden werd stopgezet. De rechtbank zal dus moeten bewijzen dat de stopzetting van Watch en het hogere advertentiebudget van Netflix met elkaar gerelateerd zijn. Vast staat wel dat Netflix een belangrijke partner is die elk jaar miljoenen dollars in het laatje brengt.
De aanklacht luidt dat Meta een monopolie op de advertentiemarkt heeft. Dat monopolie zouden ze verkregen hebben met projecten zoals Ghostbusters, maar ook dankzij de relatie met bijvoorbeeld Netflix. Het is nog niet bekend wanneer de uitspraak volgt.