Instagram wil meer zichtbaarheid voor kleinere accounts
Mosseri zegt daarin dat Instagram meer zichtbaarheid wil geven aan kleine creators. “Ik denk niet dat Instagram altijd goed is geweest voor kleine creators”, zegt de Instagram-baas nog in de Reel. Om daar iets aan te veranderen, wil het bedrijf ervoor zorgen dat kleine creatoren makkelijker views kunnen krijgen. Daarvoor worden aanpassingen gedaan aan het algoritme dat bepaalt welke content bezoekers precies te zien krijgen.
Aanbevelingen voor originele content
Momenteel krijgen Instagram-gebruikers al ‘aanbevelingen’ te zien. Het gaat dan om de posts van accounts die je niet volgt, die je te zien krijgt in de ‘Voor jou’-sectie van de app. Nu komen daar vooral posts van hele grote en bekende profielen tevoorschijn, maar dat zou binnenkort dus veranderen. Daarnaast krijgen ook de Reels van kleine Instagram-profielen meer bereik. Nu moeten die al een bepaald aantal views krijgen voor die aan niet-volgers getoond worden. Dat beleid gaat op de schop: voortaan maken Reels van kleinere accounts meteen kans om aan iedereen getoond te worden.
Verder voert Instagram nieuwe maatregelen in die het maken van originele content belonen. Eerst en vooral zal de socialemedia-app alleen nog originele posts aanbevelen. Ziet Instagram dat iets twee keer geplaatst is? Dan zal het enkel de eerste post meer bereik geven. Gebruikers die de ‘repost’ zouden zien verschijnen, zien daardoor automatisch het origineel verschijnen. Instagram zal dit wel enkel doen als de twee posts nagenoeg identiek zijn: als er een nieuwe voiceover over zit of als er voldoende gewijzigd werd, dan wijzigt er niets. Je zal die verandering trouwens alleen zien als het om aanbevolen content gaat. Volg je een account dat iets voor de tweede keer op Instagram zet? Dan zal er in de feed gewoon een label naast verschijnen.
De komende maanden treedt Instagram op tegen zogenaamde ‘aggregatoraccounts’. Dat zijn accounts die zelf geen content maken, maar content van andere creators opnieuw online zetten. Die accounts zullen vanzelf uit de aanbevelingen verdwijnen, waardoor ze moeilijker nieuw publiek bereiken.
De veranderingen worden stelselmatig uitgerold. Als alles goed gaat, zou het bedrijf daarna meer zichtbaarheid moeten geven aan kleinere accounts die originele content plaatsen. Op die manier wil het bedrijf gebruikers en creatoren dichter bij elkaar brengen.