Sonos gaat de mist in met nieuwe app die belangrijke functies mist
Afgelopen week, op 7 mei, bracht Sonos een nieuwe versie van zijn app uit. Die app komt automatisch tevoorschijn na een update, al zijn niet alle gebruikers daar even tevreden over.
Gebruikers kunnen namelijk niet kiezen of ze die nieuwe app gebruiken of niet. De update wordt in veel gevallen automatisch geïnstalleerd, waardoor je binnen de kortste keren aan de nieuwe app vasthangt. Op zich zou dat geen probleem mogen zijn, ware het niet dat de nieuwe app te wensen overlaat.
Belangrijke functies verdwenen
Hoewel Sonos uitpakt met nieuwe functies zoals een instelbaar startscherm, zijn er toch heel wat functies uit de app verdwenen. Op sociale media en op het forum van Sonos verzamelen heel wat gebruikers zich om dat aan te klagen. Functies zoals een slaaptimer of de mogelijkheid om afspeellijsten of afspeelvolgorde van nummers aan te passen, zijn namelijk niet meer aanwezig. Voor gebruikers met een visuele beperking maakt de update nog veel meer stuk: toegankelijkheidstools zoals een schermlezer werken namelijk niet met de nieuwe app. Daardoor kunnen blinde personen de app zelfs helemaal niet meer gebruiken.
Op vlak van toegankelijkheid hoopt Sonos volgende maand al met een oplossing te komen. Tegelijkertijd laat het bedrijf weten dat het luistert naar de – veelal negatieve – feedback. Heel wat gebruikers vragen zich af waarom Sonos de nieuwe app nu al wou uitbrengen, terwijl er nog een groot deel functies uit missen. Wat die beslissing extra vreemd maakt, is dat de nieuwe producten deze zomer pas verschijnen. Heel wat gebruikers vinden dat Sonos de nieuwe app te vroeg gelanceerd heeft en dat het bedrijf daar beter mee gewacht had.
Bedrijf staat achter nieuwe app
Het bedrijf zelf staat toch achter die beslissing. Chief product officer Maxim Bouvat-Merlin zegt dat er flink wat moed nodig was om de app, die van levensbelang is voor Sonos, opnieuw te ontwikkelen. Daarbij was het volgens de CPO nodig om “een paar stappen achteruit te zetten, om uiteindelijk naar de toekomst te springen”.
Toch lijkt het vooral alsof Sonos deze keer flink gestruikeld is. In de komende maanden krabbelt het merk weer recht door ontbrekende functies in de app te integreren. Dat mag je gerust letterlijk nemen: het kan meerdere maanden duren voor de nieuwe Sonos-app op hetzelfde peil staat als de oude. Naast de functies die verdwenen zijn, zou het bedrijf ook een aantal nieuwe functies op de planning hebben staan. Of die even positief onthaald zullen worden nadat enkele basisfuncties uit de nieuwe app verdwenen, is maar de vraag.