Meerdere DSA-klachten tegen Temu ingediend
Het BEUC, dat verschillende consumentengroepen verenigt, heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Temu is nog niet bijzonder lang actief in Europa, maar heeft een bijzonder snelle start kunnen maken. Ondertussen heeft het platform meer dan 75 miljoen maandelijkse gebruikers binnen Europa. Goed nieuws voor Temu zou je denken, maar dat slaagt eerder tegen. Het platform heeft namelijk zo veel dat het zich aan de Europese DSA-wetgeving moet houden. Net daar wringt volgens het BEUC het schoentje.
Inbreuken op de DSA
De directeur van die organisatie voor consumentenorganisaties liet, Monique Goyens, liet weten dat de online winkel “vol manipulatieve technieken” zit. Die zijn niet alleen een gevaar voor volwassen gebruikers, die de app probeert te verleiden om meer geld uit te geven. Vooral kinderen raken makkelijk onder de indruk van de lage prijzen en beloningen. Diezelfde kritiek kreeg ook TikTok Lite te horen: de EU startte zelfs een onderzoek omdat de app daardoor té verslavend zou zijn.
Daar blijft het echter niet bij: de organisatie klaagt ook aan dat Temu niet altijd duidelijk maakt waar producten vandaan komen. Ook is het vaak onduidelijk bij wie je dat product koopt, maar volgens de DSA moet Temu dat voldoende kunnen opvolgen én duidelijk maken aan gebruikers.
Gecoördineerde actie
Het BEUC is niet de enige organisatie die een klacht indient. Maar liefst 17 BEUC-leden dienden gelijktijdig een klacht in, waardoor sprake is van een gecoördineerde actie. Aan TechCrunch laat Temu weten dat het “een nieuwkomer in de regio is”, en dat het met de feedback aan de slag gaat. Het platform geeft nog te kennen dat het de klachten serieus neemt, en dat het de interesses van klanten
Hoewel er bij verschillende lokale en Europese authoriteiten klachten werden ingediend, valt de bevoegdheid om die te behandelen slechts bij één authoriteit: de Ierse mediawaakhond. Hoewel Temu inmiddels voldoende gebruikers heeft om onder de DSA te vallen, is de webwinkel nog niet officieel als “VLOP” aangeduid. Dat kan nog altijd veranderen: hoewel veel klachten niet bij de juiste waakhond terechtkwamen, verhogen ze wel de druk om Temu als Very Large Online Platform te bestempelen.