EU werkt aan extra importheffing op Chinese EV’s van 25%

BYD Chinese EV's
© Unsplash / Michael F.
Chinese elektrische auto's worden binnenkort mogelijk een stuk duurder. De Europese Commissie werkt naar verluidt aan een extra importheffing van maximaal 25 procent.

De Europese Commissie informeert autofabrikanten woensdag over de extra importheffing op elektrische auto’s uit China. Dat meldt de zakenkrant Financial Times. Dit importtarief geldt niet alleen voor auto’s van Chinese fabrikanten, maar voor alle EV’s die worden geïmporteerd uit China. De aanvullende importheffing treft dus ook Europese en Amerikaanse fabrikanten die EV’s in China laten produceren. Chinese fabrikanten die hun EV’s daarentegen in Europa fabriceren, hoeven zodoende geen aanvullende importheffing te betalen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Volvo en Polestar.

Chinese subsidie

Met de aanvullende importheffing wil de EU voorkomen dat EV’s uit China veel goedkoper zijn dan hun Europese tegenhangers. Het aanvullende tarief wordt berekend bovenop de huidige 10 procent die moet worden betaald op EV’s uit China. De exacte heffing verschilt per fabrikant – de EU bepaalt dit op basis van vermoedens van Chinese overheidssubsidies. Merken waarvan de EU inschat dat ze meer subsidie ontvingen voor de export, krijgen een hogere importheffing opgelegd.

Vooralsnog is het niet bekend hoe de Commissie die percentages precies berekent. Wel is het bekend dat de Europese Commissie uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar Chinese subsidies op de export van EV’s. Daarin is bewijs verzameld over het toepassen van zulke subsidies door de Chinese overheid, en de impact daarvan.

Groei Chinese automerken

Juist die impact speelt voor de Commissie een belangrijke rol. Steeds vaker kopen Europeanen EV’s die afkomstig zijn uit China, zoals van het Chinese BYD. Momenteel gaat het om ongeveer 10 procent van de verkochte EV’s, maar dit zou oplopen tot 15 procent in 2025. Als de import niet aan banden wordt gelegd, zal dit alleen maar toenemen.

Uitgelicht artikel BYD Dolphin Europese havens stromen vol met onverkochte Chinese EV’s

Kritiek van Europese lidstaten

Het plan van de Commissie om een aanvullende importheffing in te stellen voor Chinese EV’s, krijgt al langer kritiek. Onder andere Duitsland, Hongarije en Zweden hebben eerder aangegeven het niet eens te zijn met de plannen. Ze zijn bang voor Chinese vergelding.

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft zich eveneens nadrukkelijk ingezet tegen het plan. Scholz waarschuwt ervoor dat de plannen “uiteindelijk alles alleen maar duurder en iedereen armer maakt”. Acties van Scholz om de plannen te doorbreken, hebben echter niet gewerkt, meldt de FT.

Stemming voor 2 november

Nadat de fabrikanten woensdag worden geïnformeerd, kan de heffing al vanaf volgende maand in werking treden. Wat de impact daarvan is op de prijzen van Chinese EV’s is nog onduidelijk. Je betaalt straks mogelijk ook meer voor bijvoorbeeld een Tesla. Dat merk produceert ook steeds meer EV’s in zijn Chinese megafabrieken. Of dat standhoudt na het instellen van de tarieven, zal de tijd moeten uitwijzen.

Europese lidstaten moeten overigens nog wel instemmen met de verhoogde importheffing. Ze moeten voor 2 november hun stem uitbrengen. Als een meerderheid van de lidstaten (14) tegen de heffing op Chinese EV’s stemt, verdwijnt het plan van tafel. Het is dus nog niet zeker dat de EU ook daadwerkelijk een extra importheffing doorvoert.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business