Nieuws

Europese havens stromen vol met onverkochte Chinese EV’s

BYD Dolphin
© BYD
Diverse Europese havens kampen zijn intussen omgetoverd tot parkeerterreinen voor onverkochte Chinese EV's. In het Belgische Zeebrugge zijn er zelfs geen plaatsen meer beschikbaar.

Steeds meer Europese havens kampen met een acuut probleem: er is simpelweg geen plek meer voor nieuwe elektrische voertuigen. Dit speelt niet alleen in België, waar BYD eerder dit jaar al een schip met EV’s Zeebrugge voorbij moest laten varen vanwege een gebrek aan opslagruimte, maar ook bij onze noorderburen. In havens als Amsterdam en Rotterdam lopen de opslagplaatsen met elektrische auto’s aardig vol. Opvallend is dat het steeds vaker gaat om EV’s die nog niet eens verkocht zijn. Dit betekent dat het nog onduidelijk is hoe snel deze voertuigen een nieuwe eigenaar zullen vinden. En zelfs als dat lukt, zullen ze niet meteen uit de haven verdwijnen.

Geen opslag bij dealers

Volgens Het Financieele Dagblad staan de EV’s er soms wel tot anderhalf jaar. In de meeste gevallen gaat het om EV’s van Chinese merken zoals BYD, MG en Xpeng. Ook bekendere Europese merken als Polestar en het Amerikaanse Tesla moeten hun auto’s langer in havens stallen. Deze EV’s worden vaak in China geproduceerd en vervolgens naar Europa verscheept.

Wachten op bestellingen

Vervolgens is het wachten op bestellingen. Dit is een belangrijk verschil met veel Chinese merken: zij leveren hun wagens direct aan klanten, soms via pop-up stores. Opslag bij dealers is voor hen dus geen optie. En zelfs als dealers wel ruimte hebben om de auto’s op te slaan, is er een ander probleem: een tekort aan chauffeurs. De snelle opkomst van Chinese merken in Europa heeft dit tekort alleen maar vergroot.

Een extra uitdaging voor Chinese automerken: de gevestigde Europese merken hebben sterke banden met vrachtvervoerders. Chinese merken moeten hier nog aan werken om hun EV’s efficiënt te kunnen transporteren.

Vraag naar EV’s daalt

Tegelijkertijd zakt de vraag naar dit soort transport de komende tijd waarschijnlijk flink. Het Chinese BYD zag zijn wereldwijde EV-verkoop in het eerste kwartaal van 2024 met 43% dalen. Ook Tesla liet een terugval zien. Vermoedelijk geldt dit patroon ook voor andere Chinese automerken zoals Xpeng en Zeekr.

De stopzetting van subsidies voor EV’s in Duitsland heeft hier ongetwijfeld aan bijgedragen. Duitsers betalen sinds begin dit jaar de volle prijs voor elektrische auto’s. De vraag zal mogelijk nog verder dalen als de Europese Unie zijn importheffingen op Chinese auto’s verhoogt. In de VS zijn de tarieven al flink hoger: 27,5%, ten opzichte van 10% in de EU.

Hoelang Chinese autofabrikanten nog EV’s kunnen blijven importeren is onzeker. Een bedrijf dat de import van Chinese auto’s regelt, laat tegenover het FD weten dat zijn eigen parkeerplaatsen vol staan. Ook de Nederlandse magazijnenbouwer David Hart Groep (DHG) heeft een terrein in de haven verhuurd voor EV’s. Steeds vaker worden eigenaren van dergelijke terreinen benaderd voor de stalling van EV’s, zo blijkt uit de berichtgeving van de krant.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business