BYD’s Dolphin is de goedkoopste EV in Europa

BYD Dolphin blauw
© BYD
Wie elektrisch wil rijden voor een prikkie, kan nu terecht bij BYD voor de Dolphin. Het basismodel van de EV kost 29.990 euro – fors minder dan menig concurrent.

BYD trok in april al de aandacht met een van de goedkoopste EV’s in de geschiedenis, de ‘Seagull’. Die elektrische auto kost omgerekend 10.400 euro. Zo goedkoop is de Dolphin dus niet. Wel is hij een pak goedkoper dan menig concurrent als de Volkswagen ID.3, MG 4 en Renault’s Megane E-Tech. Prijzen van die auto’s beginnen bij zo’n 32.000 euro (MG 4) en lopen op tot 44.000 euro bij aanschaf van de meest betaalbare ID.3. Het Chinese BYD mikt daar dus onder, en zet daarmee direct een nieuwe toon voor de Europese EV-markt.

Dolphin-logo
© BYD

Volgeling van Volkswagen

Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten levert daar wel wat snelheid voor in. BYD levert het basismodel, de Active-lijn, met een relatief zwakke elektromotor van 95 pk (70 kilowatt). Wie een wat krachtigere motor verlangt, kan terecht bij de duurdere Boost-variant, die 32.990 euro kost. Daar krijg je namelijk een 177 pk (130 kilowatt) sterke motor bij. Voor wie ook dat niet genoeg is levert de Chinese fabrikant de Dolphin ook met een 204 pk (150 kilowatt) sterke elektromotor. Daarvoor moet je wel de duurste uitvoering kiezen, de ‘Comfort’ (36.490 euro) of ‘Design’ (37.990 euro).

Enkel de duurste modellen kunnen het vermogen van Volkwagen’s ID.3 evenaren, die standaard een 204 pk sterke elektromotor bevat. Waar de ID.3 ook in excelleert is de geboden autonomie. Wie voor de BYD Dolphin kiest, ziet de maximale blijven steken op 310 km (Active en Boost) of 427 km (Comfort en Design). Ook daarbij geldt dat enkel de laatstgenoemde modellen in de buurt komen van de ID.3 – de goedkoopste Dolphin is natuurlijk wel een kleine 15.000 euro goedkoper dan de nieuwste ID.3’s.

Koffie tijdens het laden

Eenmaal de accu leeg is moeten Dolphin-gebruikers alvast geen haast hebben. Volgens BYD laad je de voordeligste varianten van de Dolphin aan maximaal 7 kilowatt (enkelfase), terwijl de duurdere versies blijven steken op 11 kilowatt (3-fase). Bij DC-laders, bijvoorbeeld langs de snelweg, ligt de laadsnelheid wel een pak hoger met maximaal 88 kilowatt.

Auto van formaat

Waar je inlevert op vermogen en actieradius, doet de interne ruimte niet onder voor menig EV-concurrent. De auto is 4,27 meter lang en biedt standaard een bagageruim van 345 liter. Zodra je de banken platlegt neemt dit toe tot 1.310 liter, meldt de Chinese autofabrikant.

BYD Dolphin interieur
© BYD

Waar het ook niet onderdoet voor Westerse concurrenten zijn de veiligheidssystemen aan boord. De Dolphin beschikt onder meer over een automatisch noodremsysteem, kan met camera’s aan de achterzijde kruisend verkeer in de gaten houden (en automatisch remmen), controleert of je binnen de witte lijnen blijft rijden én beschikt hij standaard over dodehoek- en verkeersbordherkenning.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business