EV-fabrikant Fisker vraagt faillissement aan
Fisker kampte al langer met financiële problemen. In maart besloot de EV-fabrikant nog tot het “tijdelijk pauzeren” van de productie: het geld was simpelweg op. Sindsdien zocht Fisker naar investeerders die bereid waren om de startup te redden. Hiervoor voerde het onderhandelingen met onder meer Nissan. Die onderhandelingen liepen echter op niets uit, waardoor andere investeerders mogelijk ook zijn afgehaakt.
De faillissementsaanvraag wijst erop dat het benodigde kapitaal niet is gevonden. Fisker zou momenteel tussen de 100 en 500 miljoen dollar aan schulden hebben. De inboedel, vermoedelijk bestaande uit onder andere EV’s en reserveonderdelen, heeft een geschatte waarde van tussen de 500 miljoen en 1 miljard dollar.
Naast leveranciers van onderdelen heeft Fisker ook schulden bij softwareleveranciers zoals SAP, Adobe en Salesforce. Of de startup ook schulden heeft bij Magna, die de duizenden Fisker-EV’s het afgelopen jaar produceerde, is niet duidelijk. In totaal heeft de EV-fabrikant tussen de 200 en 999 schuldeisers.
Geen zicht op geldstroom
Fisker liet eind maart nog weten dat het 121 miljoen dollar in kas had. Dat geld zou echter voor het overgrote deel opgaan aan het loon voor medewerkers en het betalen van leveranciers. De productiestop zorgde er vervolgens voor dat er nog nauwelijks nieuwe EV’s werden verkocht en er dus geen geld meer binnenkwam.
Dat Fisker ten onder gaat aan financiële problemen, lijkt gedeeltelijk het gevolg van financiële wanorde. De EV-maker had volgens TechCrunch moeite met het “bijhouden van geldstromen”. Hierdoor was het merk maandenlang het zicht kwijt op miljoenen dollars in betalingen van Fisker-klanten. Daarnaast was de klantenservice niet opgewassen tegen het aantal service-aanvragen van bestuurders.
Verkoopcijfers en softwareproblemen
De verkoop liep bovendien niet zo voorspoedig als verwacht. Fisker leverde het afgelopen jaar slechts een paar duizend Ocean-EV’s aan klanten. Later bleek de Fisker Ocean ook nog eens te kampen met allerlei softwareproblemen. Marques Brownlee, bekend op YouTube als MKBHD, beschreef de Ocean zelfs als de “slechtste auto ooit”.
Gevolgen voor Europa
Het faillissement in de VS heeft vermoedelijk ook gevolgen voor de Europese Fisker-leveringen. De Fisker Ocean staat immers ook in Europa in de showroom. Hoeveel EV’s het merk hier verkocht en al heeft geleverd, is niet duidelijk. Klanten kunnen nu zelfs nog via de Fisker-site vooraf geconfigureerde modellen bestellen met een flinke korting.