BYD ontloopt extra EU-importheffing met fabriek in Turkije

BYD Chinese EV's
© Unsplash / Michael F.
BYD heeft deze week getekend voor de bouw van een autofabriek in Turkije. Hiermee wil de Chinese autofabrikant aanvullende EU-importheffingen ontlopen.

Die aanvullende importheffingen moeten Chinese automerken betalen wanneer ze een elektrische wagen naar Europa exporteren. Deze heffing komt bovenop het huidige heffingspercentage van 10%. De totale heffing kan oplopen tot 38,1%, al verschilt de importheffing wel per fabrikant. Het Chinese BYD heeft intussen een uitweg gevonden om deze importheffing niet te hoeven betalen, schrijft persbureau Bloomberg, met de bouw van een Turkse fabriek.

In de Turkse fabriek wil BYD jaarlijks 150.000 elektrische en hybride auto’s produceren. Daarnaast biedt de fabriek onderdak aan een ontwikkelcentrum. Naast het ontlopen van de Europese heffingen, biedt de fabriek ook enkele logistieke voordelen. Turkije ligt immers een stuk dichterbij Europa. Bovendien sloten Turkije en de EU reeds een douanedeal, die de export van goederen van Turkije naar Europa bevordert.

Het duurt overigens nog wel even voordat de eerste BYD van de Turkse productieband rolt. Naar verwachting opent de fabriek pas eind 2026. Tegen die tijd worden er ongeveer 5.000 mensen tewerkgesteld, meldt de publicatie.

Aanvullende EU-importheffingen

Vorige maand werd al duidelijk dat de EU werkt aan aanvullende importheffingen voor EV’s uit China. Die heffingen treffen niet alleen Chinese automerken zoals BYD, Geely en SAIC (bekend van MG), maar ook merken als Tesla, die EV’s in China fabriceren. Hiermee hoopt de EU vooral het concurrentievoordeel van produceren in China te beperken. Meer specifiek gaat het om de subsidies die autofabrikanten krijgen wanneer ze EV’s vanuit China exporteren.

Toename van Chinese EV’s in Europa

Zulke subsidies ondermijnen de vrije Europese markt: westerse merken krijgen die subsidie, tenzij ze ook EV’s bouwen in China, immers niet. Dat de subsidie impact heeft op de Europese autoindustrie, staat wel vast. Ruwweg 10% van de verkochte EV’s komt nu al uit China, en dat zou volgend jaar toenemen tot 15%. Die toename wijt de EU aan de lagere prijzen van Chinese EV’s. Bij de EU wordt gehoopt dat de aanvullende importheffing die toename moet afremmen.

Intussen is ook bekend dat de EU zal doorzetten met de nieuwe heffingen op Chinese EV’s. Eerder probeerde de Europese Commissie nog in samenwerking met China te zoeken naar een oplossing. Zo’n oplossing moest uiterlijk op 4 juli voorhanden zijn, maar zover bekend is dat niet gelukt. Vanaf 4 juli moeten automakers daarom een maximale importheffing van 38,1% betalen. Voor BYD heeft de EU een heffingsplafond van 17,4% bepaald.

bydConnected Carev

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen