Google wil security-start-up Wiz inlijven voor 23 miljard dollar
23 miljard – dat is wat de cybersecurity-start-up Wiz volgens Google waard is. Het zoekmachinebedrijf zou de securityspecialist willen overnemen, en schuwt daar de grote middelen niet voor. Integendeel: als de deal rond geraakt, wordt dit de duurste overname die Google ooit maakte.
Als je aan ‘Wiz’ denkt, is er een kleine kans dat je denkt aan slimme lampen. Het gaat echter om een ander bedrijf, dat zich toespitst op cyberveiligheid in de cloud. Wiz helpt om cloudomgevingen te beveiligen door zelf een extra “normaliserende laag” aan te bieden. Dat is vooral handig voor bedrijven die in meerdere cloudomgevingen tegelijkertijd werken: zo’n keuze kan de kosten helpen drukken, maar zorgt voor bijkomende problemen op vlak van veiligheid.
Net daar speelt Wiz op in, en het bedrag dat Google voor de start-up over heeft illustreert hoe gewaardeerd dat werk is. Vooral voor Google Cloud, dat zich wil positioneren als het veilige cloudplatform bij uitstek, is de overname interessant. Eerder nam Google het securitybedrijf Mandiant al over voor 5,4 miljard. Ook toen moest die overname de veiligheid in Googles cloudomgeving gaan verbeteren.
Zo goed als rond
Volgens The New York Times is de overname zo goed als rond. Regulatoren kunnen daar anders over denken: de kans is groot dat de Amerikaanse overheid en concurrentiewaakhond alles eerst willen aftoetsen voor de overname goedgekeurd wordt.
Voor Google zou het alvast de grootste overname ooit worden. In 2012 nam het zoekmachinebedrijf Motorola Mobility nog over voor een bedrag van 12,5 miljard dollar. Op zich is dat geen verrassing: de cloudactiviteiten zijn, mede dankzij AI, belangrijker dan ooit. Duidelijk is dat veiligheid daar flink wat geld mag kosten voor Google. Op die manier wil Google een voorsprong krijgen op Amazon en Microsoft. Die twee cloudaanbieders zijn momenteel nog groter, maar vooral Microsoft kwam negatief in het nieuws met allerlei veiligheidsproblemen. Met de overname van Wiz wil Google vooral het vertrouwen in de eigen cloudoplossing vergroten, zodat het op termijn Amazon en Microsoft voorbij kan steken.