Netflix noteert recordgroei: 8 miljoen abonnees erbij

Netflix
© Unsplash/Penin
Netflix heeft het op één na beste halfjaar uit zijn geschiedenis gedraaid. In het tweede kwartaal verwelkomde de streamingsdienst 8 miljoen nieuwe abonnees.

Enkel in 2020 wist Netflix betere cijfers voor te leggen, becijferde persbureau Bloomberg. Toen had de Amerikaanse streamingdienst de wind in de zeilen vanwege de coronacrisis. Dat 2024 het jaar is waarin Netflix opnieuw een record vestigt, is opmerkelijk: concurrenten lijken juist te teren op steeds minder klanten. De 8,05 miljoen abonnees die Netflix mocht toevoegen aan zijn abonneebestand, overtreffen alle eerdere verwachtingen.

Van alle nieuwe abonnees koos bijna de helft (45%) voor het Basic met Ads-abonnement. Dat abonnement is goedkoper dan het Netflix Standard-abonnement, in ruil voor advertenties. In België is dat abonnement overigens nog niet beschikbaar. Dat bijna de helft van de abonnees het Ads-abonnement omarmt, lijkt te bevestigen dat men niet tegen reclame is als ze in ruil hiervoor wat korting krijgen. Vermoedelijk zal dit percentage verder oplopen als Netflix het Ads-abonnement wereldwijd uitbrengt.

Mede dankzij de nieuwe aanwas van abonnees én de populariteit van het Ads-concept, liep de omzet in het tweede kwartaal op met bijna 17 procent, tot 9,56 miljard dollar. Daarvan bleef 2,1 miljard dollar over als nettowinst, tegenover 1,5 miljard in het tweede kwartaal van 2023. “Onze advertentie-inkomsten stijgen aanzienlijk en dragen in grotere mate bij aan onze activiteiten,” zegt Netflix nog over de gestegen omzet en nettowinst.

Uitgelicht artikel Netflix logo Netflix verwijdert downloadfunctie uit Windows-app

Focus op advertentie-inkomsten

Voorlopig is de invloed van het Ads-abonnement op de omzet nog wel relatief beperkt. Netflix zegt ook dat het “sneller groeit dan zijn vermogen om geld te verdienen aan zijn groeiende advertentievoorraad”. Het moet dus andere manieren vinden om advertenties te benutten in zijn streamingplatform.

Netflix heeft reeds één manier gevonden om meer abonnees naar reclame te laten kijken. In landen als Canada, het Verenigd Koninkrijk en de VS verdwijnt het reguliere Basic-abonnement. In de plaats daarvan is er enkel nog de Basic met Ads-variant. De streaminggigant wil mogelijk ook reclame gaan tonen als je een film of serie pauzeert. Nu toont het de reclame enkel tijdens het afspelen van content.

De tijd zal uitwijzen hoe dat precies uitpakt. Netflix verwacht voor het derde kwartaal in ieder geval een beperktere groei van het aantal abonnees. Tot slot zegt de streaminggigant dat het met ingang van 2025 geen abonnee-aantallen meer zal melden in zijn kwartaalrapporten.

businessnetflixontspanningstreaming

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken