Netflix
Beeld: DCL "650" / Unsplash

Netflix haalde vandaag officieel de doeken van zijn Basic met Ads-abonnement. Voor 6,99 dollar per maand kan streamen met ads, maar (nog) niet in België.


Netflix kondigde in juni officieel aan te komen met een reclame-gedreven abonnement. In ruil voor het serveren van advertenties, zouden klanten een korting krijgen op het maandelijkse afschrift. Op welk moment Netflix het goedkopere abonnement ging aanbieden bleef onbekend. Inmiddels is het een gegeven dat de streamingsdienst het Netflix Basic met Ads-abonnement in november lanceert. In eerste instantie verschijnt de dienst in een twaalftal landen, waaronder Australië, Brazilië, de VS, Frankrijk, Duitsland en Spanje. België en Nederland zitten niet in de eerste golf.

Netflix Basic met Ads

Netflix onthulde vooralsnog enkel de Amerikaanse prijzen van het Basic met Ads-abonnement. In de VS betalen klanten straks 6,99 dollar per maand, goed voor een maandelijkse besparing van 3 dollar ten opzichte van het reguliere Basic-abonnement. In België kost het Basic-abonnement momenteel nog 9 euro per maand. Het is daarmee mogelijk dat de Belgische prijzen van zo’n ‘Ads-abonnement’ rond de 6 euro uitkomen.

Wat wel zeker is, is dat je met het reclame-gedreven abonnement zo’n 4 tot 5 minuten per uur naar reclame zal kijken. Netflix stelt dat reclames momenteel een duur hebben van 15 tot 30 seconden – afhankelijk van de content worden deze advertenties voor en/of tijdens de stream getoond. Eerder werd al bekend dat Netflix bij films en series gericht op kinderen helemaal geen advertenties toont. Ook zou het van bepaalde filmstudio’s geen advertenties tijdens de film (mogen) laten zien.


Netflix Basic met Ads verschillen
Beeld: Netflix

Naast de introductie van advertenties, ontneemt Netflix je bij dit basisabonnement de optie om een film of serie te downloaden en offline te kijken. Alle andere details van het Ads-abonnement zijn wel vergelijkbaar met het reguliere Basic-abonnement, waaronder de 720p afspeelresolutie.

‘Gerichte advertenties’

Netflix stelde eerder al dat het voor zijn Ads-abonnement geen gebruikersdata zal inzetten. In het aankondigingsbericht wordt dit wederom benadrukt. De dienst zegt enkel de regio van de kijker en het genre van de (te streamen) film of serie te gebruiken bij het serveren van advertenties. Zo krijg je advertenties te zien die passen bij wat je kijkt en waar je bent, is het idee.

Wanneer en of Netflix van plan is het Basic met Ads-abonnement in België uit te brengen, is op dit moment nog onbekend.