Cloud en Search bezorgen Google goede cijfers, dankzij én ondanks AI
Alphabet, het moederbedrijf achter zoekmachinegigant Google, maakte gisteren de financiële resultaten voor Q2 2024 bekend. Daaruit blijkt dat vooral Search en Cloud zeer sterk staan. Google zit niet alleen achter de bekende zoekmachine, maar ook achter een groot deel van de advertenties die je online tegenkomt. Dat brengt ook in het tweede kwartaal van 2024 flink op voor het bedrijf. Advertenties via de zoekmachine leverden afgelopen kwartaal $48,51 miljard op, een stijging van 13,8% vergeleken met vorig jaar. Ook de advertenties op YouTube leveren 13% meer op dan vorig jaar, goed voor $8,66 miljard van april tot en met juni. De advertentiebusiness is daardoor goed voor een totaalbedrag van $64,62 miljard dollar.
Daar staat tegenover dat Google iets meer acquisitiekosten betaalt. Dat is het bedrag dat Alphabet of dochter Google naar partners stort omdat ze Google bereikbaar maken vanuit hun product – een browser, mobiele telefoon of laptop. Over de hele lijn kost die acquisitie maar liefst $13,89 miljard, of 6,8% meer dan vorig jaar. Dat lijkt het, gezien de stijging in advertentie-inkomsten, meer dan waard te zijn.
Stijging dankzij AI
Het meest noemenswaardig zijn de resultaten voor Google Cloud, dat voor het eerst meer dan $10 miljard binnenrijft. In het tweede kwartaal van 2023 haalde Google $8,03 miljard binnen met Cloud, en dit jaar komt dat op $10,35 miljard te liggen. Met 28,8% is Cloud dan ook de grootste groeier, en dat valt voor een groot deel te danken aan AI-toepassingen die in de cloud draaien.
Ook de business-tak haalt goede resultaten: een stijging van 14,4% tot $8,14 miljard. Onder die tak vallen de Google-abonnementen, Pixel-toestellen en verschillende platformen. Dat lijkt te suggereren dat de abonnementen bij Google meer opbrengen en dat de Pixel-toestellen meer gewild zijn dan vorig jaar. Ongetwijfeld speelt ook hier AI een rol: de Pixel-toestellen mochten, samen met de smartphones van Samsung, als eerste proeven van AI-functies zoals Circle to Search. Bij de abonnementen zit nu ook een duurdere optie, die gebruikers toegang geeft tot AI-functies in Google Workspace.
AI kost niet extra
Al bij al haalt Alphabet een inkomstcijfer van $23,62 miljard, en dat valt vooral aan de Search- en Cloud-afdelingen te danken. Het bedrijf doet het daarmee 28,6% beter dan vorig jaar, en dat valt vooral voor Search opmerkelijk te noemen. Google integreerde namelijk AI in de zoekmachine, en er werd verwacht dat die ingreep de omzet zou schaden. Dat blijkt niet het geval te zijn.
Voor de toekomst plant Alphabet vooral investeringen waar het groeimogelijkheden ziet, aldus chief investment officer van Alphabet Ruth Porat.