OpenAI lanceert SearchGPT: Google-concurrent met GPT in
Die GPT-zoekmachine is wel nog niet voor vandaag, of toch niet voor het merendeel van de internetgebruikers. In eerste instantie krijgt slechts een kleine groep van gebruikers toegang tot SearchGPT. Op die manier wil OpenAI het systeem grondig testen, vooraleer het dat op de wereld loslaat. Dat valt goed te verstaan: het bedrijf heeft er namelijk alle belang bij om ervoor te zorgen dat gegeven informatie juist is. Gebruikers hebben niets aan een zoekmachine die hallucineert of feit niet van fictie kan onderscheiden.
De bedoeling van SearchGPT is hetzelfde als die van andere zoekmachines: gebruikers zo snel mogelijk informatie laten vinden. In de zoekmachines van vandaag is zoeken naar antwoorden nog wat lastig, haalt OpenAI aan in een blogpost. Door de gespreksmogelijkheden van de taalmodellen naar zo’n zoekmachine te halen, wil OpenAI het vooral makkelijker maken. Het bedrijf toont een voorbeeldzoekopdracht, waarin gezocht wordt naar muziekfestivals in een bepaalde regio. SearchGPT slaagt erin om een aantal evenementen te verzamelen, en die aan de gebruiker te tonen.
Daarna kan je ook, net zoals dat met de gewone ChatGPT kan, ook vervolgvragen stellen. Wil je wat extra detail, zoals informatie over de kindvriendelijkheid van een festival? Aan SearchGPT kan je die extra informatie gewoon vragen, alsof je in gesprek bent met een chatbot.
Heel wat websites en uitgevers vrezen dat zo’n AI-gestuurde zoekmachine alle trafiek zal opslorpen. OpenAI probeert dat zoveel mogelijk te vermijden, en maakt het makkelijk voor gebruikers om op relevante pagina’s terecht te komen. Zo komen er in-line bronvermeldingen in de AI-antwoorden van de zoekmachine. Daarop zal je kunnen klikken om meteen naar een relevante bron doorgestuurd te worden én verschijnen relevante pagina’s in een zijbalk op het scherm. Handig om te weten: de zoekmachine neemt alle websites mee, ook als die weigeren om AI-modellen te trainen.
Concurrentie
Met de komst van SearchGPT komt er een extra zoekmachine in beeld. De grote vraag is of die erin slaagt om het landschap wat te hertekenen. Google verwerkt ongeveer 91% van alle zoekopdrachten wereldwijd. De nummer twee, Bing, strandt op een magere 3,74%. Of OpenAI Yandex (1,44%) uit de top 3 gewerkt krijgt, valt nog af te wachten.
Kan je niet wachten op een zoekmachine waar AI in zit? In Google en Bing zitten tegenwoordig AI-functies, maar die kan je als Europeaan nog niet gebruiken. Wie al wel eens wil proberen zoeken met AI, kan daarvoor terecht bij Perplexity. Ook die chatbot probeert zo snel mogelijk het antwoord op je vraag te vinden door de webpagina’s uit de zoekopdrachten samen te vatten. Wanneer SearchGPT voor het grote publiek beschikbaar wordt, is momenteel nog niet geweten.