Amerikaanse rechter: “Google heeft monopolie uitgeoefend”
De originele aanklacht werd in 2020 ingediend door het Amerikaanse Departement van Justitie (DOJ) en verschillende staten. “Google is een monopolist en heeft zich als dusdanig gedragen om zijn oneerlijke marktpositie in stand te houden”, heeft rechter Amit Mehta van het US District Court van Columbia intussen geoordeeld. “Het betreft een inbreuk op Section 2 uit de Sherman Act”, luidde het.
Volgens de rechter zou Google schuldig zijn aan verschillende handelingen om zijn dominante positie te verzekeren. Zo zou de zoekgigant Apple, Samsung en Mozilla elk jaar miljarden dollars betaald hebben om de standaard zoekmachine te zijn in hun telefoons en webbrowsers.
Het DOJ voegde er nog aan toe dat Google verantwoordelijk is voor bijna 90 procent van alle zoekopdrachten op het web en dat het door bedrijven te betalen eerlijke concurrentie onmogelijk maakt. Google zou er nog meer voordeel uithalen omdat het de data van die zoekopdrachten vervolgens gebruikt om zijn dienst nog krachtiger te maken. Volgens Metha zou Google erkend hebben dat het zijn positie als standaardzoekmachine niet wil verliezen en dat het eronder zou lijden als dat wel gebeurde.
Google gaat in beroep
Google heeft zelf gereageerd op de uitspraak, bij monde van President of Global Affairs Kent Walker. “Uit deze beslissing blijkt dat Google de beste zoekmachine aanbiedt, maar die niet gemakkelijk beschikbaar mag maken. We appreciëren de uitspraak van de rechter dat Google “de meest kwalitatieve zoekmachine uit de industrie is en het beste zoekplatform voor mobiele toestellen. Er wordt ook vermeld dat we “zijn blijven innoveren door onderzoek” en dat “Apple en Mozilla Google superieur vinden tegenover de concurrentie”. “Dat (en het gegeven dat mensen op innovatieve manier naar informatie blijven zoeken) noopt ons tegen deze uitspraak in beroep te gaan”, laat de zoekgigant weten.
Verdedigingsgewijs komt het er dus op neer dat Google maar één argument bovenhaalt: dat het een betere zoekervaring biedt dan de concurrentie en zijn dominante plaats verdiend heeft.
De rechter voegde er nog aan toe dat Google ook een monopolie heeft over de advertenties die in de zoekresultaten verschijnen. De zoekreus zou daar bovendien de advertentieprijzen kunstmatig de hoogte in jagen. Op de bredere markt van zoekadvertenties zou Google dan weer geen monopolie hebben, aldus het DOJ. Metha heeft Google nog geen maatregelen opgelegd, maar in theorie kan de rechter Google wel vragen om zich anders te organiseren of zelfs delen van zijn bedrijf van de hand te doen.