Mozilla: privacykwesties Bumble blijven onopgelost
Naast Mozilla ondertekenden onder meer Amnesty International, CyberLove en de US Public Interest Research Group (US PIRG) de open brief aan Bumble. In deze brief vragen ze het datingbedrijf om duidelijkheid over zijn privacybeleid. Recent onderzoek van Mozilla wees namelijk uit dat Bumble mogelijk gebruikersdata verkoopt om winst te maken, tenzij gebruikers dit via een opt-out tegenhouden.
Mozilla stelt verder dat het privacybeleid van Bumble geen duidelijkheid biedt over de vraag of gebruikers hun data kunnen verwijderen. Dat is opmerkelijk, aangezien het in de EU sinds 2018 verplicht is om zo’n optie aan te bieden onder de GDPR. Datzelfde geldt overigens voor de opt-in voor het verwerken van gebruikersdata: organisaties moeten vooraf duidelijk maken hoe ze data verwerken en hiervoor toestemming vragen.
Om die redenen kreeg Bumble bij Mozilla’s meest recente privacyonderzoek het “Privacy Not Included”-label. Bumble werd hiervan ook schriftelijk op de hoogte gesteld, en wel drie keer: op 6 januari, 19 januari en 11 april. Op geen van de verzoeken om antwoorden werd gereageerd. Bovendien blijven de privacykwesties tot op de dag van vandaag onopgelost.
Privacygevoelige data
Wat deze situatie des te pijnlijker maakt, is dat datingapps zoals Bumble zeer privacygevoelige data verzamelen. Het is bekend dat ze continu bijhouden waar je bent, wat je seksuele voorkeuren zijn en hoe vaak je naar liefde zoekt. Dit wordt nog versterkt door de overvloed aan profielvragen die je bij datingapps zoals Bumble invult. Hoewel deze vragen in eerste instantie bedoeld lijken voor een compleet datingprofiel, heeft de datingapp er zelf ook baat bij.
Maak je gebruik van Bumble? Zorg er dan voor dat je een opt-out aangeeft voor het verwerken en de verkoop van je data. Wees je er tegelijkertijd van bewust dat datingapps hoe dan ook je privacy blootleggen. Recent onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat je via datingapps de locatie van mensen kunt bepalen, soms tot op de meter nauwkeurig.