Waymo stelt nieuwe taxi’s voor, kampt nog steeds met toeterprobleem
Wie afgelopen week op sociale media scrolde, zag misschien al een grappig filmpje van Waymo-taxi’s passeren. Heel wat van die zelfrijdende taxi’s verzamelden zich op een parking in San Francisco, en begonnen toen naar elkaar te claxonneren. Hoe grappig het zicht ook was, toch konden buurtbewoners er niet mee lachen: het getoeter duurde namelijk tot in het holst van de nacht, en hield pas om vier uur op.
Het zou de laatste keer moeten zijn dat zo’n filmpje opduikt op sociale media. Waymo patchte de auto’s zaterdag al een eerste keer, om ervoor te zorgen dat ze minder gretig claxonneerden. Kort nadien bleek die eerste update niet veel te doen: al snel begonnen de zelfrijdende taxi’s opnieuw naar elkaar te toeteren. Met een tweede patch zou het probleem opgelost moeten zijn, maar buurtbewoners in San Francisco beweren iets anders.
De claxon in Waymo-taxi’s is een veiligheidsfunctie die botsingen aan lage snelheid moeten vermijden. Rijdt een (bemande) auto achteruit, dan kunnen Waymo-taxi’s de claxon gebruiken om de bestuurder te waarschuwen. Onbedoeld zorgde de veiligheidsfunctie er ook voor dat de taxi’s elkaar waarschuwden, maar dat heeft natuurlijk niet echt nut. In de Waymo-taxi’s zit namelijk geen bestuurder die op dat geluidssignaal kan reageren.
Volgende generatie
Maandag ontsluierde Waymo ook de nieuwste generatie van zelfrijdende taxi’s, ook wel ‘Drivers’ in het jargon van het bedrijf. Daar zitten heel wat minder camera’s en sensoren in dan in de huidige generatie, maar de veiligheid ervan zou op hetzelfde niveau zitten. De sensoren zitten vanaf nu trouwens in wagens van het Chinese Geely, die de Geely aflevert. Daardoor lijken de taxi’s meer dan ooit op een rechthoekige doos.
Momenteel gebruikt Waymo nog elektrische wagens van Jaguar, maar het stapt over om de toegankelijkheid van de taxiservice te verbeteren. Zo hebben die nieuwe wagens een lagere instap en een hoger plafond, en blijft er meer beenruimte over voor passagiers.
Poetst zichzelf
Om de kosten te drukken zitten er minder sensoren in de zesde generatie zelfrijdende taxi’s. Het aantal camera’s zakt van 23 naar 13, en er zit een LiDAR-sensor minder in de wagen. Die zijn zo opgesteld dat er overlap tussen bepaalde sensoren is: zelf als één sensor faalt, kan de wagen nog steeds zien wat er op de baan gebeurt.
Bovendien zijn de taxi’s nu ook klaar om in slechte weersomstandigheden te rijden. Momenteel rijden ze alleen rond in San Francisco, Los Angeles, Phoenix en Austin – steden waar de weerstomstandigheden relatief goed en stabiel zijn. Door een modulair sensorsysteem kan het taxibedrijf sensoren uitkiezen die beter geschikt zijn voor bepaalde omstandigheden. Bovendien poetsen de sensoren zichzelf. Dat is vooral nodig in regenachtig of mistige omstandigheden, waarin condens op de sensoren kan ontstaan.
Beschikbaarheid
Wanneer de nieuwe taxi’s precies rondrijden is nog niet geweten, al kan Waymo al wel kwijt dat deze generatie iets sneller klaar zal zijn dan de vorige. Dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid data die het bedrijf al verzamelde. Die kan namelijk gebruikt worden om de nieuwe wagens sneller op de baan te krijgen.