Sonos gaat oude app dan toch niet afstoffen
Sonos kampt sinds mei met grote problemen met zijn apps voor Android en iOS. Allerlei functies die in de S2-app aanwezig waren, ontbreken in de vernieuwde applicatie. Daarnaast werkt de app niet zoals verwacht: pagina’s laden traag, de verbinding met zowel nieuwe als oude Sonos-producten hapert, en het lukt soms helemaal niet om apparaten toe te voegen. Sonos brengt inmiddels tweewekelijks een update uit om deze problemen op te lossen. Toch heeft het bedrijf ook overwogen om terug te keren naar Sonos S2, zo meldde CEO Patrick Spence vorige week aan The Verge.
Oplossing voor problemen met de Sonos-app
De Sonos-CEO kwam via Reddit terug op die uitspraak. Volgens Spence werd de overstap naar S2 “tot voor kort” gezien als een mogelijke oplossing. Die hoop is inmiddels echter vervlogen. Sonos heeft uitvoerig getest met de S2-app en kwam tot de conclusie dat de ervaring met die app nóg slechter is. In de maanden voorafgaand aan de update heeft Sonos stilletjes de software op zijn speakers en in de cloud bijgewerkt. Deze nieuwe firmware werkt perfect samen met de gloednieuwe app, maar niet met de oude S2-variant.
De overstap naar Sonos S2 zorgt volgens Spence voor een “minder betrouwbare en stabiele” ervaring. Op basis van deze bevindingen heeft het ontwikkelingsteam besloten vast te houden aan de huidige app en deze verder te verbeteren. “Na uitgebreide tests hebben we met tegenzin geconcludeerd dat het opnieuw uitbrengen van Sonos S2 de problemen zou verergeren in plaats van verbeteren. Ik weet dat dit teleurstellend is. Het was ook teleurstellend voor mij,” sluit de CEO af.
Elke twee weken een update
Eerder kondigde Spence al aan het huidige updatetempo aan te houden. In ieder geval tot en met oktober blijft de audiofabrikant geregeld updates uitrollen. Deze updates zijn al bevestigd:
- Augustus/september: verbetering van volumerespons, enkele interfaceverbeteringen op basis van feedback, verbetering van de algehele stabiliteit en omgang met fouten.
- September: verbeteringen in de consistentie en betrouwbaarheid van alarmen.
- September/oktober: terugkeer van de bewerkingsmodus voor afspeellijsten en wachtrijen, en verbeterde functionaliteiten in het instellingenmenu.
Waarschijnlijk blijft het bedrijf ook daarna updates uitrollen. De focus ligt zelfs zo sterk op het updaten van de Sonos-app dat er twee productlanceringen zijn uitgesteld die eerder nog in het vierde kwartaal zouden plaatsvinden. Een van de producten is vermoedelijk de opvolger van de Arc-soundbar.
Kostbare problemen
De problemen raken Sonos ook op financieel vlak. De app-perikelen zouden het bedrijf 20 tot 30 miljoen dollar kosten. Dat bedrag is nodig om de schade te herstellen; het gaat daarbij niet alleen om updates, maar ook om supportkwesties. Daarnaast voorspelt het audiomerk dat zijn omzet in Q4 flink lager zal uitvallen door de problemen. Naast de irritatie voor gebruikers die zulke speakers al in huis hebben, schrikt het ook nieuwe klanten af, zo verwacht het Amerikaanse bedrijf.