Britse overheid stopt 4 miljoen pond in AI voor onderwijs
De Britse overheid laat weten dat het 4 miljoen pond in een nieuw AI-project steekt. Doel is om de werkdruk van onderwijzers te verlagen met de technologie. De leerkrachtenuitval ligt namelijk relatief hoog in het Britse onderwijs, en een te hoge werkdruk zou daar een van de voornaamste redenen voor zijn. AI-technologie moet hen nu helpen om wat tijd te besparen.
De bedoeling is om een databank aan te leggen waar heel wat overheidsdocumenten gegroepeerd zitten. Daar zullen onder andere het curriculum en de leerplannen inzitten, maar ook geanonimiseerde testresultaten die van leerlingen afkomstig zijn. Het is de bedoeling om die gegevens beschikbaar te stellen voor AI-bedrijven die onderwijstools maken. Die data moet ervoort zorgen dat ze “accurate content van een hoge kwaliteit genereren, zoals aangepaste lesplannen en werkboekjes”. De bedoeling is om dat AI-gegenereerd materiaal nadien ook in het onderwijs in te zetten.
Is het wel een goed idee om AI te gebruiken in het onderwijs? Een bevraging onder Britse leerkrachten bracht aan het licht dat bijna de helft van alle leerkrachten het al doen. Dat maakt het bestaan van een databank als deze des te belangrijker. Onderzoek van het Britse Department for Education wijst namelijk uit dat die AI-tools slechts 67% accuraat zijn. Door taalmodellen van voldoende kwalitatieve data te voorzien kan de juistheid van die modellen verbeterd worden, naar een percentage van 92%.
Op het project komen gemengde reacties. De National Association of Head Teachers laat weten dat het blij is met de voorstellen, omdat die de werkdruk voor leerkrachten wel degelijk verlagen. Tegelijkertijd laat de organisatie weten dat “AI geen vervanger voor de leerkracht is”. Er wordt dan ook gepleit voor een holistische aanpak, waarbij alles in rekening genomen wordt. Daarbij is het belangrijk om niet alleen de mogelijkheden, maar ook de limiteringen, eventuele risico’s én ethische overwegingen mee te doen tellen.
Van de 4 miljard pond die de Britse overheid aan het project spendeert, gaat er 3 miljard naar de databank. Wat overblijft moet vooral als incentive dienen voor AI-bedrijven om met die databank aan de slag te gaan. Wie de data het beste kan inzetten om de werkdruk bij leerkrachten te verlagen, kan aanspraak maken op een deel van dat bedrag.
De grote vraag is natuurlijk of leerkrachten überhaupt productiever worden van AI. Uit een recente rondvraag van het Upwork Research Institute, blijkt heel wat werknemers net het tegenovergestelde menen: 77% van de respondenten liet weten dat AI hen net minder productief maakt. Welk effect het project in de praktijk heeft, moet dus nog blijken.