Amerikaans wetsvoorstel zet rem op Chinese auto-industrie
Zowel in Europa als in de Verenigde Staten wordt opgetreden tegen de import van goedkope elektrische wagens uit China. In beide werelddelen worden inmiddels flinke importtarieven gehoffen op die wagens. De VS zou dat graag een stap verder zetten: het land overweegt namelijk een verbod op alle Russische en Chinese hardware en software in auto’s. Als zo’n verbod er daadwerkelijk komt, is dat een flinke stok in de wielen van de Chinese auto-industrie.
De wet zou namelijk betekenen dat geen auto’s uit China en Rusland ingevoerd kunnen worden. Volgens Amerikaans president Joe Biden is dat niet louter een kwestie van protectionisme, maar is de ingreep nodig omwille van veiligheidsredenen. De Amerikaanse regering meent dat de wagens, die continu geconnecteerd zijn en heel wat gegevens verwerken, een bedreiging zijn voor de individuele privacy en de staatsveiligheid.
Doortastend voorstel
Het Amerikaanse voorstel heeft bovendien betrekking tot alle geconnecteerde voertuigen, niet alleen op elektrische. Daardoor is het voorstel doortastender dan de importtarieven van 100% die eerder deze zomer ingevoerd werden op Chinese EV’s. “Passieve” onderdelen worden buiten schot gelaten. Een auto die in elkaar steekt met Chinese of Russische bouten en moeren, mag nog wel.
De regelgeving moet nog goedgekeurd worden, maar de kans is groot dat ze zonder veel problemen wordt aangenomen. Hoewel het wetsvoorstel voornamelijk stilstaat bij het veiligheidsaspect, is die voor autobouwers natuurlijk ook interessant. Als de auto’s van BYD, Huawei, Geely en Baidu niet meer verkocht mogen worden, verliezen zij een aantal belangrijke concurrenten. Verwacht wordt dat Biden de wet aan het einde van zijn termijn, in 2025, nog kan goedkeuren. Daarna zou het tot 2030 duren voor de wetgeving helemaal in werking treedt. Tot dan kan iedereen die wil nog een Chinese (of Russische) EV kopen, al zal die dankzij hoge importtarieven minder goedkoop zijn dan gedacht.