Nieuws

EU is het eens over hogere importheffing op Chinese EV’s

BYD Chinese EV's
© Unsplash / Michael F.
EU-lidstaten hebben ingestemd met hogere importheffingen op elektrische auto's van Chinese makelij. Tien EU-landen stemden voor, vijf landen waren tegen, waaronder Duitsland.

Autofabrikanten kregen in juni al te horen dat er een hogere importheffing zou komen. De importheffing moet een gelijk speelveld creëren voor elektrische voertuigen. Momenteel zijn elektrische auto’s uit China vaak goedkoper dan Europese modellen. Dit komt door subsidies die China verstrekt aan Chinese EV’s die worden geëxporteerd; zowel Chinese merken als bedrijven die hun productie naar China hebben verplaatst, kwamen in aanmerking voor die subsidies. De hogere importheffing voor Chinese elektrische auto’s neemt dat voordeel weg.

Extra importheffing tot 35,3%

De hoogte van de heffing is afhankelijk van de hoeveelheid subsidies die een merk ontvangt en varieert van 7,8 tot 35,3 procent. Dit komt bovenop de geldende importheffing van 10 procent. Deze zomer werd duidelijk dat de Europese Commissie individuele heffingen heeft vastgesteld voor BYD, Geely (moederbedrijf van Lotus, Lynk & Co, Polestar en Volvo) en SAIC (GM). Voor deze bedrijven is de heffing gebaseerd op de daadwerkelijke mate van subsidie.

Voor andere merken, zoals merken die niet hebben meegewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie, baseerde de Commissie haar schattingen op aannames. Het is de bedoeling dat er een aanvraagprocedure komt waarmee automerken deze heffingen alsnog kunnen laten herzien.

Impact van de hogere importheffingen

Het is moeilijk te voorspellen wat de impact van de hogere importheffingen zal zijn. Fabrikanten hoeven deze niet per se door te berekenen aan consumenten, maar dat zou wel ten koste gaan van hun winstmarge. Chinese automerken die niet bereid zijn hun winstmarges te verlagen, zullen de prijzen van hun EV’s moeten verhogen. Dit is ook waar de EU op hoopt: de prijzen van Chinese EV’s zullen daardoor meer in lijn komen met die van Europese automerken.

Autobranche beschermen

Welke landen voor het plan van de Commissie hebben gestemd, is niet officieel bekendgemaakt. Naar verluidt stemden 10 landen voor, waaronder Nederland. Duitsland behoorde echter tot een van de vijf landen die tegen het plan stemden. Dit is opvallend, aangezien Duitsland de grootste autobranche van Europa heeft en de plannen juist zijn opgesteld om die markt te beschermen.

Dat de plannen noodzakelijk zijn, moet volgens de Commissie blijken uit de snelle groei van Chinese automerken op de EV-markt. Terwijl in 2020 nog slechts 2 procent van de EV’s in Europa uit China kwam, is dat percentage inmiddels opgelopen tot 14 procent. Toch heeft de Europese autobranche ook baat bij de Chinese automarkt, aangezien veel EV’s die door Europese merken worden verkocht, in China worden geproduceerd. Duitse merken laten namelijk ook auto’s in China produceren en verschepen deze vervolgens naar Europa.

De EU is niet de eerste die de importheffingen op Chinese EV’s aanpast. Eerder gebeurde dit al in Canada en de Verenigde Staten. Laatstgenoemde land wil nog een stap verder gaan en overweegt plannen om auto’s uit China volledig te weren.

Connected Carev

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen