Nieuws

EU Hof: Meta’s advertentietak mag niet eindeloos gebruikersdata bewaren

Meta
© Unsplash / Mariia Shalabaieva
Het Europese Hof van Justitie heeft zich uitgesproken over de wijze waarop Meta's advertentietak eindeloos gebruikersdata bewaart en inzet.

In die uitspraak schaart het Europese Hof van Justitie zich achter een niet-bindend advies van advocaat-generaal Athanasios Rantos. Rantos schreef in april dat het gebruik van persoonlijke data voor advertentieverspreiding beperkt moet worden.

Dataminimalisatie

Het Hof wijst Meta er in de uitspraak op dat het zich aan de dataminimalisatieprincipes van de Europese GDPR dient te houden. Dat wil zeggen dat er beperkingen ingesteld moeten worden voor hoelang de advertentietak persoonlijke data bewaart. Die termijn moet overeenstemmen met het doel van de dataverzameling. Meta mag data niet langer bewaren dan echt nodig is. Een ‘oneindige’ verzameling van persoonlijke gegevens aanleggen mag dus niet, tenzij daar zwaarwegende redenen voor zijn.

Zo’n zwaarwegende reden is er echter niet in het geval van Meta, waardoor het Europese Hof van Justitie tot dit oordeel komt. Houdt Meta zich niet aan de uitspraak – en dus uiteindelijk aan de GDPR – dan kan dat een miljardenboete opleveren. Bij overtredingen van de GDPR kan de EU boetes tot 4 procent van de wereldwijde jaaromzet opleggen.

Miljarden euro’s geïnvesteerd

Meta zegt in een reactie tegen TechCrunch dat het ‘in afwachting is van de volledige uitspraak’. Tegelijkertijd laat de socialemediagigant weten dat het miljarden euro’s heeft geïnvesteerd in de privacy van Facebook-gebruikers. Via allerlei instellingen kunnen gebruikers ook bepalen welke data Meta kan en mag verzamelen. Ook kunnen gebruikers zien welke data Meta al verzameld heeft.

Winst voor noyb

De uitspraak van het Hof volgt op een zaak die privacyorganisatie noyb (none of your business) eerder in Oostenrijk had aangespannen tegen Meta. Noyb-oprichter Max Schrems schrijft in een noyb-blogpost dat het Hof “zoals verwacht” Meta op de vingers heeft getikt en zegt “heel blij te zijn” met de uitspraak.

De uitspraak benadrukt dat advertentiebedrijven zoals Meta niet zomaar data mogen verzamelen, ook niet als gebruikers instemmen met advertenties. Bovendien geldt dit voor elk ander bedrijf dat data verzamelt voor advertenties. Wat hiervan precies de impact is, is nog niet duidelijk. Bij Meta wordt heel wat gebruikersdata verzameld via zogeheten ‘pixels’ op allerlei websites. Zulke data worden gebruikt om advertentieprofielen te creëren. Hoewel dat niet per se verboden is, mag het zulke data niet oneindig opslaan en gebruiken.

eumetaprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken