Niantic bouwt AI-model met hulp van Pokémon Go-spelers
Elk AI-model heeft data nodig om mee te trainen. Spelontwikkelaar Niantic, dat populaire games voor smartphones ontwikkelt, werkt aan een eigen AI-model. Dat bouwt het met de hulp van spelers: wie Pokémon Go, Ingress of een ander spel van de ontwikkelaar speelde, zamelde mee data in voor het gloednieuwe AI-model.
Meeste AI-bedrijven trainen systemen met publiekelijk beschikbare data. YouTube-video’s, boeken, muziek, forumposts, nieuwsberichten… De hoeveelheid content waarop AI getraind wordt, groeit continu en dat is niet altijd naar de zin van auteurs, artiesten of YouTubers. Al meermaals laaide een auteursrechtendiscussie op waarbij makers vinden dat ze vergoed moeten worden voor hun werk of ontstond controverse doordat de stem van een bekende YouTuber gebruikt werd in een reclamespot. Dat zal voor het model van Niantic niet het geval zijn. Het bedrijf bouwt namelijk geen traditioneel chatsysteem met een taalmodel, maar werkt aan een zogenoemd ‘Large Geospatial Model’.
Ruimtelijke intelligentie
Wie Pokémon Go of een ander spel van Niantic speelt, heeft ongetwijfeld de omgeving al eens gescand met de smartphone. Met de gegevens van die scans gaat de ontwikkelaar nu aan de slag. Het gaat om een flink aantal datapunten: maar liefst 10 miljoen verschillende locaties zitten er in de database. Wekelijks komen er ongeveer 1 miljoen nieuwe scans binnen, uit apps zoals Pokémon Go en Scaniverse. Dat stelt Niantic in staat om een AI-systeem te ontwikkelen dat zichzelf kan positioneren.
Het bedrijf legt het als volgt uit: “stel je voor dat je achter een kerk staat. Een lokaal, spatiaal model heeft enkel de voorkant van die kerk gezien en zal je dus niet kunnen vertellen waar je precies bent”. Door naar het grotere plaatje en scans van andere kerken te kijken, kan het model alsnog bepalen waar iemand zich bevindt. “Geen enkele kerk is hetzelfde, maar veel delen dezelfde gemeenschappelijke kenmerken. Een LGM is een manier om toegang te krijgen tot die verspreide kennis.”
Uniek perspectief
Wat het LGM van Niantic interessanter maakt dan bijvoorbeeld Google Maps, is dat de scans vanuit voetgangersperspectief gemaakt worden. Daardoor kan Niantic, met de hulp van spelers, plekken bereiken waar andere AI-modellen niet geraken. Uiteindelijk moet de technologie breed inzetbaar zijn. Hij is nuttig om zonder GPS-signaal locatie te bepalen, maar zou volgens het bedrijf ook kunnen dienen voor ruimtelijke planning en logistieke doeleinden.