Tesla voert controversiële verandering door voor alternatieve apps
De afgelopen jaren is een gigantische community ontstaan rond alternatieve Tesla-apps. In eerste instantie maakten deze apps gebruik van een onofficiële API, die onafhankelijk van Tesla werd onderhouden. Pas een jaar geleden, in november 2023, kregen alternatieve apps zoals het populaire Tessie toegang tot een officiële API van Tesla. Tot op heden is deze API gratis beschikbaar voor ontwikkelaars, groot en klein, maar Tesla heeft aangekondigd dat er voortaan kosten in rekening zullen worden gebracht voor het gebruik van de API.
Via de API kunnen alternatieve apps informatie uitlezen over Tesla-voertuigen. Daarnaast gebruiken ze de API om acties uit te voeren, zoals het ontgrendelen van de EV’s en het inschakelen van de verwarming. Hoeveel ontwikkelaars moeten betalen voor toegang tot de API, hangt af van de specifieke acties die worden uitgevoerd. Zo kost het streamen van voertuigsignalen 1 dollar per 150.000 signalen. Het ontgrendelen van een Tesla is duurder: hiervoor betalen ontwikkelaars 1 dollar per 1.000 acties.
De kosten lopen snel op als er data worden opgehaald over de EV. Per 500 verzoeken moeten ontwikkelaars 1 dollar betalen. Voor diezelfde dollar kunnen ontwikkelaars een Tesla vijftig keer laten ontwaken uit de slaapmodus. Je kan je nu waarschijnlijk wel inbeelden dat de kosten hierdoor aanzienlijk kunnen oplopen, zeker voor populaire apps als Tessie, die honderdduizenden installaties hebben op Android, iOS, iPadOS en desktops.
De ontwikkelaar van Tessie uitte via Reddit alvast zijn frustratie over Tesla’s nieuwe API-beleid. Volgens hem zouden de API-kosten voor zijn app oplopen tot maar liefst 60 miljoen dollar per jaar.
Abonnementsmodel
Tenzij de inkomsten van de Tessie-ontwikkelaar die 60 miljoen ruimschoots overtreffen, lijkt het einde nabij voor de populaire alternatieve Tesla-app. Momenteel kunnen gebruikers de app gebruiken tegen een eenmalige betaling. Om te overleven, zullen waarschijnlijk alle gebruikers maandelijks een bijdrage moeten gaan leveren.
De vraag is echter of daar voldoende animo voor is. Dit geldt ook voor kleinere apps, die vaak gratis te gebruiken zijn. Voor deze apps is het niet evident om meteen geld te vragen voor hun diensten. Tenzij Tesla uitzonderingen maakt voor apps met een klein aantal gebruikers, zullen veel van deze apps waarschijnlijk geheel verdwijnen.
Steeds meer betaalde API’s
Tesla is zeker niet het eerste bedrijf dat kosten in rekening brengt voor API-toegang. Dit is al het geval bij veel onlineplatforms, zoals Reddit en X. Binnen de automobielsector is dit echter een uitzondering. Het lijkt erop dat de automaker zijn prijzen heeft gebaseerd op die van X, een platform dat, net als Tesla, eigendom is van miljardair Elon Musk.