Nieuws

Noyb: BeReal past ‘dark patterns’ toe in tracking pop-ups

BeReal
© Unsplash/Josh W.
Privacyorganisatie noyb heeft bij de Franse privacytoezichthouder CNIL een klacht ingediend over de dark patterns die sociaalmediaplatform BeReal toepast in tracking pop-ups.

Noyb beschuldigt BeReal ervan gebruikers continu om trackingtoestemming te vragen, ook als zij eerder op ‘nee’ hebben geklikt. Daarmee lijkt de socialemedia-app erop te rekenen dat gebruikers zulke meldingen na verloop van tijd zat worden en alsnog op ‘ja’ klikken om ervan af te zijn. De privacygroepering stelt dat het “irriteren van gebruikers tot het geven van toestemming” valt onder de zogeheten dark patterns.

Toestemming onder dwang

Donker patroon of niet, in de Europese GDPR-privacywetgeving is vastgelegd dat gebruikers vrijelijk toestemming moeten geven. Dat wil zeggen dat er geen enkele vorm van dwang bij mag komen kijken. Het herhaaldelijk irriteren van gebruikers met pop-ups die dagelijks terugkeren, totdat zij onder druk akkoord gaan, is daar eveneens een vorm van. Dit leidt ertoe dat gebruikers door BeReal gevolgd worden, terwijl zij daar eigenlijk tegen zijn.

In de aanklacht verzoekt Noyb de Franse toezichthouder (CNIL) om in te grijpen en ervoor te zorgen dat BeReal persoonsgegevens verwerkt volgens de GDPR. Daarnaast vraagt de organisatie om een boete op te leggen vanwege de toepassing van ‘dark patterns’ in de tracking-pop-ups.

Dark patterns zijn misleidend

Bedrijven maken regelmatig gebruik van dark patterns om gebruikers tot een bepaalde actie te dwingen. Het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB) stelde in 2022 al dat dergelijke praktijken onwettig zijn. “Gebruikers zullen waarschijnlijk uiteindelijk toegeven, omdat ze moe worden van het telkens moeten weigeren van de verzoeken wanneer zij het platform gebruiken,” aldus het comité destijds.

Dit voorjaar veroordeelde de Poolse mededingingsautoriteit Amazon nog voor het gebruik van dark patterns in zijn webwinkel. Klanten werden hierdoor onder druk gezet om sneller tot aankoop over te gaan. Amazon kreeg hiervoor een boete van 7,4 miljoen euro.

De zaak tegen BeReal draait echter om een andere kwestie: het gebruik van persoonsgegevens voor reclamedoeleinden. Aan gebruikers die niet akkoord gaan met tracking, verdient BeReal minder. Het is daarom cruciaal voor het platform dat het die gegevens toch kan verzamelen.

BeRealgdprnoybontspanningprivacysociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken