Er komt geen wifi op Belgische treinen, reizigers aangewezen op mobiele data
Wie vandaag een Belgische trein neemt, zal merken dat het gsm-bereik niet overal even goed is. Op sommige trajecten valt het bereik zelfs volledig weg. Dat is niet zo handig voor wie onderweg wil werken of graag op sociale media scrolt. Spoormaatschappij NMBS laat ziet af van het plan om treinen van wifi te voorzien, dat schrijft Het Nieuwsblad. In plaats daarvan zet de vervoersmaatschappij in op mobiel internet, al is ook daarvoor nog werk aan de winkel.
Dat er geen draadloos internet op Belgische treinen zou komen, stond in de sterren geschreven. Over wifi op de trein wordt al langer gesproken. Door Jo Cornu, die tussen 2013 en 2016 de leiding had over het spoorbedrijf, werd draadloos internet altijd als een mogelijkheid gezien. Opvolger en huidige spoorbaas Sophie Dutordoir schoot de plannen in 2017 al eens af. “Te duur,” klonk het toen, al werd nooit helemaal duidelijk hoe duur de plannen precies waren.
Dure wifi
Het antwoord op die vraag komt er nu. Minister van Mobilitieit Georges Gilkinet spreekt over een bedrag van 160 miljoen euro om alle treinen van een wifi-signaal te voorzien. Voor dat geld is er een signaal aanwezig, maar zit er nog geen verbinding met het web achter. Daar zou nog eens een operationele kost van 13 miljoen euro tegenover staan. De kosten beperken zich echter niet tot het geldelijke. Het spoorbedrijf zou extra mensen in dienst moeten nemen om het draadloos internet te installeren en te onderhouden en zou daarbovenop ook treinen immobiliseren.
Toch begraaft de NMBS het idee van internet op de trein niet volledig. In plaats daarvan kijkt het spoorbedrijf naar 4G en 5G: voor het spoorbedrijf zou het veel goedkoper zijn als reizigers met hun eigen abonnement verbinding met het wereldwijde web maken. Helemaal vanzelfsprekend is dat niet: de huidige treinen zijn best goed geïsoleerd, waardoor het gsm-signaal niet altijd even vlot tot binnengeraakt. Daarvoor heeft de NMBS echter een oplossing: een nieuwe coating voor de ramen zou ervoor kunnen zorgen dat het signaal makkelijker tot binnen geraakt.
Van 160 naar 40 miljoen
Minister Gilkinet meent dat het aanpassen van de raamcoating in totaal 40 miljoen euro zou kosten. Verder hoeft de NMBS geen kosten te maken: het gsm-netwerk is in beheer van de operatoren en de reizigers betalen zelf voor hun internet. Toch zal de ingreep er niet voor kunnen zorgen dat er overal internet op de trein is: op sommige plekken is er nog steeds geen 4G- of 5G-dekking. NMBS legt de bal om daar iets aan te doen in het kamp van de operatoren.