Honda en Nissan willen gaan fuseren om EV’s te maken
De samenwerking zou hen tot de derde grootste autofabrikant ter wereld maken, na Toyota en Volkswagen. Met een gezamenlijke marktkapitalisatie van meer dan 50 miljard dollar is de potentiële fusie groot nieuws in de autowereld. De formele overeenkomst wordt tegen juni 2025 verwacht, met een definitieve afronding in augustus 2026.
Volgens Honda-president Toshihiro Mibe zal Honda aanvankelijk de leiding nemen over het fusiebedrijf. “Het samenbrengen van middelen, kennis en technologieën is essentieel om de grote veranderingen in de auto-industrie het hoofd te bieden”, liet hij optekenen.
Fusie Honda-Nissan: waarom nu?
De fusieplannen komen op een cruciaal moment. Nissan heeft het zwaar te verduren: zijn winst kelderde in 2024 met meer dan 90 procent. Om rode cijfers te vermijden, moest de Japanse constructeur een grote ontslagronde doorvoeren. Tegelijkertijd is er de moordende concurrentie van EV-bouwers als Tesla en het Chinese BYD.
De fusie moet Nissan niet alleen Nissan uit de problemen helpen, maar ook een gezamenlijke strategie mogelijk maken om nieuwe mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen. “Door onze krachten te bundelen kunnen we klanten wereldwijd ongeëvenaarde waarde bieden en een unieke rijervaring creëren die we afzonderlijk nooit zouden bereiken”, aldus Nissan-CEO Makoto Uchida.
“Fusie is wanhoopsdaad”
Niet iedereen is overtuigd van de strategische beslissing. Voormalig Nissan-topman Carlos Ghosn, die in 2018 werd gearresteerd wegens financiële fraude, noemde de fusie een “wanhoopsdaad” van Nissan. Hij twijfelt aan de synergievoordelen tussen de twee bedrijven en noemde de plannen “onpraktisch.”
Of de fusie daadwerkelijk doorgaat en welke rol Mitsubishi zal spelen, wordt duidelijk tegen januari 2025. Eén ding is zeker: de EV-markt wordt weer stevig door elkaar geschud.