Apple schaart zich achter Google in zoekmachine-rechtszaak
Google staat in de Verenigde Staten terecht vanwege zijn dominante positie op de zoekmarkt. Volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie (DOJ) maakt het bedrijf misbruik van zijn marktdominantie en doet het er alles aan om die positie te behouden. Een van de argumenten van het DOJ is de afspraak die Google heeft gemaakt met Apple. Apple ontvangt namelijk een vergoeding in ruil voor het instellen van Google als standaardzoekmachine op onder andere iOS, iPadOS en macOS.
We willen geen zoekmachine ontwikkelen
De afspraken tussen Google en Apple belemmeren concurrenten in hun groei op de Amerikaanse markt. Daarnaast weerhoudt deze samenwerking Apple ervan om een eigen zoekmachine te ontwikkelen, stelt de aanklager. Apple heeft echter tegengesproken dat het plannen heeft voor een eigen zoekmachine. Volgens rechtbankdocumenten, ingezien door persbureau Reuters, verklaarde Eddy Cue, Senior Vice President van de Services-afdeling bij Apple, dat het bedrijf prioriteit geeft aan “andere groeigebieden.” Een zoekmachine valt daar niet onder.
Cue benadrukt dat de ontwikkeling van een zoekmachine “miljarden dollars” zou kosten en dat Apple hiervoor medewerkers moet weghalen bij andere projecten. Dit zou de innovatiekracht van het bedrijf beperken. Bovendien speelt kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol in de zoekmarkt, aldus Cue. Hij wijst op de introductie van AI-zoekmachines, zoals die van ChatGPT, en de integratie van AI in de zoekmachines van zowel Bing als Google. Deze ontwikkelingen maken het volgens hem riskant voor Apple om in een zoekmachine te investeren.
Advertentieplatform
Apple ziet bovendien geen heil in de verkoop van gerichte advertenties, een vereiste “voor een levensvatbare zoekmachine”, aldus Cue. Hij noemt verschillende redenen: Apple beschikt niet over de infrastructuur en gespecialiseerde expertise om een succesvol advertentieplatform op te zetten. Daarnaast brengen gerichte advertenties aanzienlijke privacyrisico’s met zich mee. Cue stelt dat het lastig is om een advertentieplatform te creëren dat privacy en gericht adverteren in balans houdt.
“Onacceptabele keuze”
Volgens Cue zou een rechterlijke uitspraak die Google verbiedt om omzet te delen met Apple het bedrijf voor een “onacceptabele keuze” plaatsen. In dat geval zou Apple niet langer verdienen aan Google, terwijl de zoekmachine wel gratis toegang zou krijgen tot Apple-gebruikers. Hoewel Apple theoretisch Google als zoekoptie kan verwijderen, is dat volgens Cue geen realistische optie. Te veel gebruikers willen via Google kunnen zoeken, klinkt het.
Cue benadrukt daarnaast dat de samenwerking met Google niet exclusief is. Ook andere zoekmachines, zoals Bing, delen een deel van hun omzet met Apple. Het grootste deel van de inkomsten kwam echter van Google: zo’n 20 miljard dollar in 2022. Dat is ook logisch gezien de aantallen gebruikers van Google.
Opsplitsing van Google
Apple heeft intussen aangekondigd getuigen op te willen roepen in de rechtszaak van het DOJ tegen Google, die in april wordt voortgezet. In deze uitgebreidere zaak willen aanklagers dat Google enkele bedrijfsonderdelen, zoals Android en de Chrome-browser, verkoopt om de concurrentie op de zoekmarkt te herstellen. “Google kan de belangen van Apple niet langer adequaat behartigen. Het bedrijf moet zich nu verdedigen tegen een brede poging om zijn activiteiten op te splitsen,” schrijft Apple in een verklaring over het oproepen van getuigen.