Meta stopt met fact-checking op Facebook en Instagram en focust op vrije expressie
Volgens Joel Kaplan, de nieuwe beleidschef bij Meta, is de overstap bedoeld om het vertrouwen in de moderatieprocessen te vergroten, zo meldt The Verge. “We hebben gezien dat dit model op X werkt”, aldus Kaplan. “Daar wordt de gemeenschap ’empowered’ om te bepalen wanneer berichten mogelijk misleidend zijn en context nodig hebben. We denken dat dit een minder bevooroordeelde manier is om onze oorspronkelijke doelstelling te bereiken: gebruikers beter informeren over wat ze zien.”
De Community Notes worden in de komende maanden uitgerold in de VS. Ze zullen te zien zijn als een subtiel label dat extra informatie over een bericht aanbiedt, in tegenstelling tot de huidige full-screenwaarschuwingen waar gebruikers doorheen moeten klikken. Net als bij X vereist het systeem overeenstemming tussen mensen met verschillende perspectieven om bevooroordeelde beoordelingen te voorkomen.
Van Californië naar Texas
In lijn met de nieuwe koers verhuist Meta zijn trust- en safety-teams uit Californië naar Texas en andere locaties in de VS. Ook dat lijkt geïnspireerd op het beleid van Elon Musk, die de hoofdkantoren van X en SpaceX naar Texas liet verhuizen.
De veranderingen in het moderatieproces komen er na klachten dat Meta te veel onschuldig materiaal censureert en te traag reageert op gebruikers met geblokkeerde accounts. Automatische moderatiesystemen blijven wel bestaan, maar zullen zich vooral richten op ernstige overtredingen zoals terrorisme, kindermisbruik, fraude en drugs. Kleinere overtredingen zullen voortaan door communityleden moeten worden gemeld voordat er actie wordt ondernomen.
Vrije expressie en persoonlijke inhoud
Meta schrapt ook een aantal beperkingen rond gevoelige onderwerpen zoals immigratie en genderidentiteit. Tegelijkertijd wordt politieke content weer gefaseerd teruggebracht in de tijdlijnen van gebruikers, maar dan op een meer gepersonaliseerde manier.
Volgens Meta passen deze veranderingen in de visie die Mark Zuckerberg ooit schetste in zijn Georgetown-speech. Daarop komt de Meta-CEO ook nog eens terug in zijn videoboodschap op Instagram, waarin hij de veranderingen zelf toelicht. “Dit betekent dat we waakzaam zijn over de impact van ons beleid op de mogelijkheid van mensen om hun stem te laten horen. En dat we bereid zijn ons beleid aan te passen als we merken dat we fouten maken.”
De nieuwe koers van Meta lijkt de balans te willen herstellen tussen moderatie en vrije expressie. De vraag is of dit het vertrouwen van de gebruikers zal terugwinnen.