ARM wil licenties op chiptechnologie tot 300% duurder maken
Chipontwerper ARM is een van de belangrijkste bedrijven als het over de chips van vandaag gaat. Hoewel het bedrijf zelf geen fysieke chips maakt, voorziet het wel heel wat bedrijven van ontwerpen. Die ontwerpen gaan niet over hele CPU’s of GPU’s, maar over de afzonderlijke rekenkernen die daarin gebruikt worden. Heel wat chipdesigners, waaronder Apple, Qualcomm en MediaTek, hebben een licentie om de technologie van ARM te mogen gebruiken. Volgens Reuters denkt ARM eraan om de royalties die daarbij horen met maar liefst 300% op te trekken.
ARM is niet van plan om dat over de hele lijn te doen. De maatregel zou specifiek betrekking hebben op voorgemaakte designs. Daarbij moet je denken aan Cortex-A7xx-rekenkernen en de Mali- en Immortalis-GPU’s die in veel mobiele chips zitten. Als de ontwerper de kostprijs daarvan verhoogt, stijgt ook de prijs van de chips waarin die technologieën gebruikt wordt. Bedrijven zoals Apple, Samsung en Qualcomm hoeven zich daar niet noodzakelijk iets van aan te trekken. Zij ontwikkelen de gebruikte rekenkernen doorgaans zelf, op basis van de technologie van ARM.
Dat ligt anders voor MediaTek: dat chipbedrijf gebruikt namelijk wel de sjablonen die ARM voorziet, zonder daar aanpassingen aan te maken. Dat doet de chipmaker voor het hele assortiment, waardoor alle producten van MediaTek geraakt zouden worden door de beslissing.
Project Picasso
Dat zou de bedrijfsresultaten van ARM moeten opkrikken. Nu ziet het dat merken die ARM-technologie gebruiken, sneller groeien dan henzelf. Ook daar zou het bedrijf aan werken: het heeft plannen om in de toekomst ook zelf volledige chips te produceren en niet alleen afzonderlijke rekenkernen. De plannen, die het bedrijf zelf het “Picasso-project” noemt, liggen al sinds 2019 op tafel. Uiteindelijk hoopt het bedrijf met dat project 1 miljard dollar per jaar binnen te halen.