Garmin komt met oplossingen voor vastgelopen sporthorloges

Via het supportforum van Garmin stroomden dinsdagmiddag klachten binnen over gecrashte smartwatches. Na de crashes, die waarschijnlijk werden veroorzaakt door het vastleggen van GPS-activiteiten, bleven Garmin-horloges hangen op een blauwe driehoek. Garmin kwam al snel met het advies om de powerknop lang ingedrukt te houden om een herstart te forceren. Dat moest het probleem op sommige smartwatches oplossen. Inmiddels heeft Garmin voor alle getroffen smartwatches en zelfs fietscomputers een oplossing uitgewerkt.
Garmin stelt in de eerste plaats dat het achterliggende probleem is verholpen. Na het oplossen van de problemen op je Garmin-horloge zou de bug dus niet mogen terugkeren. Waardoor deze bug kon ontstaan, laat de smartwatchfabrikant in het midden, maar het lijkt erop dat er een verband is met recente updates van Garmin OS. Getroffen horloges draaien namelijk steeds op Garmin OS-versies 21.22 (stabiel) en 21.14 (bèta).
De foutmelding verscheen bovendien steeds in dezelfde situaties: na het starten van een GPS-sportactiviteit. Sportactiviteiten zonder GPS-registratie konden daarentegen probleemloos worden opgestart.
Herstart en synchroniseer
Belangrijker dan de oorzaak zijn de oplossingen die Garmin aandraagt om gebruikers te helpen hun smartwatch weer aan de praat te krijgen. In eerste instantie vroeg het bedrijf gebruikers hun horloge te herstarten. Hiervoor moet de powerknop 15 seconden ingedrukt worden gehouden. Als je geluk hebt, start de smartwatch dan weer normaal op.
Zorg er vervolgens voor dat je het horloge synchroniseert met de Connect-app op je telefoon of met Garmin Express op je computer. Volgens Garmin zorgt deze stap ervoor dat het probleem niet meer terug kan keren.
Andere oplossingen
Lukt het niet om je smartwatch te herstarten of keert deze terug naar de ‘triangle of death’? Volg dan de oplossing die Garmin voor jouw sporthorloge heeft uitgewerkt. Voor de Descent-, Enduro-, Epix-, Fenix- en Instinct-reeksen geldt dat je de horloges moet herstarten terwijl ze verbonden zijn met een pc of Mac waarop de Express-software is geïnstalleerd. De smartwatch zou na de herstart automatisch synchroniseren met de Express-app, waarna de driehoek van het scherm verdwijnt en je de smartwatch weer kan gebruiken.
Voor eigenaren van de Approach-, Forerunner-, Venu- en Vivoactive-sporthorloges heeft Garmin minder goed nieuws. Als een herstart voor die horloges geen soelaas biedt, is een fabrieksherstel vereist. Tijdens het herstellen worden alle gegevens van de smartwatch verwijderd, waaronder data van Garmin Wallet en content van Connect IQ, zoals wijzerplaten. Sportactiviteiten die je eerder al synchroniseerde met de Connect-software blijven wél bewaard.