Microsoft bevestigt problemen met startmenu Windows 10

Microsoft verwijdert wel vaker functies en apps uit Windows 10 (en 11), maar daar is bij de recent ontdekte fout in het startmenu geen sprake van. Dat bevestigt het bedrijf in een recent bijgewerkt supportdocument. Concreet gaat het om de mogelijkheid om recente bestanden te openen door in het startmenu met de rechtermuisknop op een tegel te klikken.
Startmenu in Windows 10 kapot
Normaal verschijnt die mogelijkheid onder de standaardopties van het contextmenu (zoals ‘Tegel aanpassen’, ‘Meer’ en ‘Verwijderen’). Sinds de Windows-update van februari 2025 is dat menu echter flink ingekort. Het maakt niet uit welke tegel je aanklikt: alleen de standaardopties worden nog getoond.
Lange tijd was onduidelijk of dit een bewuste wijziging was of het gevolg van een bug. Inmiddels blijkt dat laatste het geval: de fout ontstond doordat Microsoft een nieuwe ervaring voor Microsoft-accountbeheer wilde integreren in het startmenu. Daarmee kan je rechtstreeks vanuit het startmenu je Microsoft-account beheren.

Deze functie was eerder al beschikbaar in Windows 11, maar is nu dus ook uitgerold naar Windows 10. Je kunt deze bereiken door rechtsboven in het menu op je profielinformatie te klikken.
UI-wijzigingen teruggedraaid
De problemen ontstonden na de uitrol van update KB5053606 (de Patch Tuesday-update van maart 2025). Ook de optionele update van 25 maart (KB5053643), de Patch Tuesday-update van april (KB5055518) en de optionele update van april (KB5055612) bevatten de fout.
Gelukkig is er inmiddels een oplossing voor gebruikers die problemen ondervonden met het startmenu. Microsoft heeft de recente wijzigingen teruggedraaid, waardoor de lijst met recente bestanden weer zichtbaar zou moeten zijn. Is dat nog niet het geval, dan wordt aangeraden om de pc te herstarten of te controleren of er nieuwe Windows-updates beschikbaar zijn.













