Je YouTube-kijksessies leveren Google bijna 10 miljard dollar op

Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder ligt de omzet zelfs 13 procent hoger. Toen verdiende het videoplatform nog 8,7 miljard dollar aan advertenties; dit jaar kwam het uit op 9,8 miljard. Die omzet ligt ook boven de verwachtingen van analisten, die rekenden op een advertentieomzet van YouTube van 9,6 miljard dollar.
Voor die groei in advertentie-inkomsten zijn meerdere verklaringen. Analisten van Nielsen stellen dat steeds meer mensen via hun tv YouTube-video’s kijken, en dat ze dat ook langer doen. De afgelopen drie maanden was het platform zelfs telkens goed voor de meeste kijktijd op tv, met een marktaandeel van 12,4 procent.
Steeds meer reclame op YouTube
Wat de resultaten eveneens positief kan beïnvloeden, is het nieuwe advertentiebeleid van YouTube. Dat beleid zorgt ervoor dat je advertenties vaker volledig moet uitzitten. Ook wordt er over het algemeen meer reclame getoond, aan het begin, midden én einde van video’s. Soms word je zelfs uit het kijkmoment gehaald om een korte advertentie te zien.
Langere advertenties en meer weergaven leveren nu eenmaal meer geld op. Toch heeft Google die inkomsten ook nodig om YouTube draaiende te houden. Maandelijks gaat er veel geld naar het uitbetalen van creators, die elk hun deel van de advertentie-inkomsten krijgen, mits ze aan bepaalde minimumeisen voldoen. Daarnaast maakt Google hoge kosten voor de servers waarop alle video’s worden opgeslagen. Exacte cijfers daarover worden echter niet gedeeld.
Geen windeieren voor Netflix
Het reclamemodel van YouTube heeft ook de aandacht getrokken van streamingdiensten. Die voeren nu een voor een een advertentie-abonnement in. In ruil voor het bekijken van reclame tijdens een film of serie, krijgen gebruikers korting op hun abonnement.
Ook Netflix biedt zo’n goedkoper abonnement aan, al is dat in België nog niet beschikbaar. De streaminggigant zou er volgens marktonderzoeker Madison & Wall inmiddels zo’n 3 miljard dollar mee verdienen. Bepaald geen windeieren dus. Naast Netflix azen ook Amazon Prime Video, HBO Max en zelfs het Belgische Streamz op een deel van de advertentie-inkomsten.











