Sjoemelsoftware treft ook dieselauto’s van Opel, Peugeot, DS en Citroën

Sinds 2015, toen Volkswagen erkende software te gebruiken om de stikstofuitstoot van zijn dieselauto’s te manipuleren, is ‘sjoemelsoftware’ een hot topic in de Europese auto-industrie. Inmiddels zijn ook al vier voormalige topmannen veroordeeld voor hun betrokkenheid bij die praktijken.
Volkswagen lijkt echter niet de enige autofabrikant die veelvuldig sjoemelsoftware toepaste om uitstootmetingen te manipuleren. Ook Stellantis behoort mogelijk tot dat rijtje.
Stellantis gebruikte “manipulatie-instrumenten”
Tot dat oordeel komt een Nederlandse rechtbank in een tussenvonnis. Stellantis paste de software van dieselauto’s sinds 2009 zo aan dat ze tijdens uitstoottests minder stikstof uitstootten dan onder normale rijomstandigheden, zegt de rechtbank. Zo’n test heeft een herkenbaar patroon dat Stellantis-merken gebruikten om de uitstoot kunstmatig laag te houden. “Manipulatie-instrumenten”, luidt de omschrijving van de rechter daarvoor.
Opel-diesels zouden het emissiereductiesysteem bijvoorbeeld alleen activeren bij buitentemperaturen tussen 17 en 35 graden; niet geheel toevallig de temperaturen van uitstoottesten. Bij Citroën-, DS- en Peugeot-modellen wordt onder normale omstandigheden dan weer te weinig AdBlue toegevoegd aan de brandstofmix. Dat middel kan de stikstofuitstoot beperken, maar er wordt onvoldoende van gebruikt om aan de uitstooteisen te voldoen.
Per saldo ligt de uitstoot van schadelijke stoffen hierdoor vele malen hoger dan bekend is bij toezichthouders. Onderzoek van de Nederlandse Radboud Universiteit wees eerder al uit dat sjoemeldiesels tienduizenden gezonde levensjaren hebben gekost aan inwoners van de EU.
Euro 5- en Euro 6b-diesels
Welke dieselauto’s precies met de sjoemelsoftware zijn uitgerust, moet nog blijken uit het definitieve vonnis van de Nederlandse rechtbank. Bekend is dat het gaat om modellen die vanaf 2009 zijn geleverd.
Bij Opel zou het gaan om zowel Euro 5- als Euro 6b-diesels. Wat Citroën, DS en Peugeot betreft, stelt de rechter dat in elk geval Euro 6b-diesels met de software zijn geleverd. Tegelijkertijd vermoedt de rechtbank dat ook andere voertuigen van deze merken zijn gemanipuleerd. Stellantis krijgt nu de kans om dat vermoeden met bewijs te ontkrachten.
Vergoeding voor sjoemeldiesels
Drie stichtingen die de zaak tegen Stellantis aanspanden, namelijk Stichting Car Claim, Stichting Diesel Emissions Justice en Stichting Emission Claim, proberen intussen een schadevergoeding af te dwingen van de Amerikaans-Europese autofabrikant. De uitspraak van de Nederlandse rechter is onderdeel van dat proces.
Belgische Volkswagen-bezitters kregen eerder al een schadevergoeding aangeboden. Ongeveer 320.000 Belgen konden vijf procent van de aankoopprijs van hun auto terugkrijgen. Of zo’n vergoeding er ook komt voor Stellantis-eigenaars, zal de tijd uit moeten wijzen.











