Opinie

Waarom Samsungs moeilijkheden nog niet voorbij zijn

[Opinie] Samsungs premiumstrategie werpt geen vruchten af. De Koreanen hebben de Android-markt verkeerd ingeschat en zullen daarvoor nog even het gelag betalen.

Naar verwachting gaat Samsung aanstaande donderdag een nieuwe Galaxy Note en Edge op de markt brengen. Daarmee hoopt het bedrijf weer een wapen te hebben voor het slachtveld dat Android smartphones heet. De lange termijn zal voor Samsung echter een grote uitdaging blijven. De dynamiek van de markt is veranderd en Samsung heeft het opnieuw niet op de juiste manier in de gaten gehad. Een nieuw hoofdstuk in de steeds pijnlijker wordende Galaxy-saga?

De Galaxy S6 en S6 Edge zijn zonder twijfel de beste Android-toestellen op de markt. Het toestel zou een iPhone killer moeten zijn. Er kwamen geluiden vanuit Samsung dat de S6 Edge zo populair was dat de Koreanen er niet tegenop konden produceren. Dit is een leugen gebleken. De verkoop viel tegen. Samsung heeft zelfs de prijs van zijn vlaggenschip verlaagd. Dan heb je echt geen moeite om aan de vraag te voldoen.

Ondertussen staat de rest van de wereld ook niet stil. Volgende maand lanceert Lenovo’s Motorola de Moto X Pure, een zeer goed uitgerust toestel met een vanaf-prijs van 399 dollar. En deze strategie van hoge specificaties tegenover een lage prijs wordt niet alleen door Motorola begrepen. Kijk maar eens naar het succes van OnePlus en Xiaomi.

Moeilijke concurrentie

Dat deze strategie een succes blijkt te zijn, is op zich ook niet vreemd. De Android-markt bestaat namelijk uit een universeel OS van Google, en 1294 verschillende hardwareproducenten. De hardwareproducent kan dus niet anders dan concurreren op alles behalve het OS: op specificaties en op prijs. En dan is het onvermijdelijk dat laaggeprijsde toestellen marktaandeel gaan afsnoepen van die aan de bovenkant, met uitzondering van Apple. Tenzij de toekomst ligt bij toestellen als de Moto X Pure, een toptoestel voor een relatief lage prijs. Want dan wordt het prijsverschil tussen Android en iOS wel heel groot, en daarmee de meerwaarde van het hebben van Apple klein.

Conclusie: de smartphonemarkt lijkt zich hetzelfde te ontwikkelen als de laptopmarkt. Apple claimt de bovenkant, en de concurrentie vecht voornamelijk op prijs om de rest. In een dergelijke smartphonemarkt is er, vanwege de enorme hoeveelheid alternatieven, weinig vraag naar een Android toestel met een Apple-prijs. In ieder geval te weinig om er zo op in te zetten als Samsung doet, en nu weer gaat doen met de Note 5 en S6 Edge Plus.

galaxymobielnotesamsung

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken