Blackberry zwalpt op uitgang smartphonemarkt af
Tot spijt van wie het benijdt, maar alle voortekens wijzen erop dat de Blackberry Priv wel eens de laatste smartphone zal zijn die het eens zo populaire bedrijf op de markt brengt. Dat ligt niet alleen aan het exuberante prijskaartje van de Priv die op 6 november lanceert. Blackberrys trage neergang is een opeenstapeling van de verkeerde keuzes op het verkeerde moment.
Blok aan het been
Blackberrys gloriejaren liggen al weer bijna een decennium achter ons, een tijdsbestek dat zich in het huidige technologietijdperk naar een eeuwigheid vertaalt. Helemaal bij het prille begin van de smartphone liep het bedrijf aan de kop van de race, maar beetje bij beetje moest het andere spelers voor zich dulden. Nu hinkt het puffend achteraan en moet het alle moeite van de wereld doen om niet stil te vallen.
Een belangrijk blok aan het been was Blackberry OS, het besturingssysteem waar het bedrijf tot voor kort aan vast bleef gehouden. Daar was een goede reden voor: Blackberry wilde zelf het veiligheidsniveau in handen houden, een van de belangrijkste verkoopargumenten voor z’n smartphones. Veiligheid alleen is echter niet zo sexy. Een beperkt appaanbod zorgde ervoor dat het OS enkel voor specifieke gebruikers aantrekkelijk was.
Stijf luchtje
Ook op designvlak waren de Blackberry smartphones nooit baanbrekend of opvallend. Uiteraard had het zijn kenmerkende handige toetsenbord, maar de geschiedenis heeft ondertussen uitgewezen dat we met z’n allen even goed met een touchscreen kunnen leven en de typos er graag bijnemen. In tegenstelling tot het hippe imago dat merken als Apple en Samsung zich aanmeten, bleef er rond Blackberry ook altijd een stijf, zakelijk luchtje hangen.
Vicieuze cirkel
Het bovenstaande is allemaal te excuseren als de verkoopcijfers ook navenant stabiel blijven, maar dat deden ze dus niet. De neerwaartse spiraal van zijn smartphonelijn, ingezet rond 2010, leek niet te stoppen wat Blackberry ook probeerde. Het bracht touchscreens uit: geen succes. Het probeerde naar de tabletmarkt uit te breiden: geen succes. Het sprong op de kar van de grotere schermen en kwam met een eigen 5-inch smartphone: geen succes. Het stapte over naar Android: u kan zelf uw eigen voorspelling invullen, maar hoe meer ik over de Blackberry Priv hoor, hoe meer ik deze als een volgende schakel in deze vicieuze cirkel zie.
Geen spetter
Goed, Blackberry lost eindelijk een van zijn grootste pijnpunten op. Het komt alleen veel te laat. Er is een tsunami van androidtelefoons waartegen de Priv zal moeten opboksen. Kijken we enkel naar het premiumsegment, waarin de smartphone zich positioneert, dan is daar de Galaxy S6 (Edge) (+), de Nexus 6P, de Sony Xperia Z5, de HTC One M9, de Huawei P8…
Wat biedt de Blackberry Priv voor 799 euro? Een aangepaste Androidschil die zich waarschijnlijk iets sterker op veiligheid toespitst en een toetsenbord. Die strategie lijkt eindelijk van de grond te raken als we over hybride laptops spreken, maar voor smartphones leidt het eerder naar een doodlopend straatje.
De specs van de Priv zijn redelijk voor zijn categorie maar niet spetterend, met een 5,4 inch amoled-scherm, Snapdragon 808 processor, 3 GB RAM, 32 GB geheugen en een 18 MP camera met beeldstabilisator gepaard aan een selfiecamera van 2 MP. Wat een beetje afbreuk aan het veiligheidsargument doet, is dat de telefoon niet de laatste versie van Android draait: de Blackberry Priv komt met Lollipop, en geen Marshmallow.
Winst persen
Blackberrys eigen CEO John Chen liet onlangs weten dat het vijf voor twaalf is voor de smartphone-afdeling van het Canadese bedrijf. “Ergens volgend jaar moeten we onze toestelproductie winstgevend maken, anders zal ik moeten heroverwegen wat we gaan doen,” stelde hij een maand geleden tijdens een interview. Een wat vage formulering, maar toch niet mis te verstaan. Als je weet dat onder de Androidproducenten leider Samsung met moeite een beetje winst uit z’n smartphones perst, dan lijkt de Blackberry Priv voor een grote opdracht te staan.
Om op een positieve noot te eindigen: Ik denk dat het doek zal vallen over de Blackberry in smartphone-vorm, maar dat hoeft zeker niet het einde van het bedrijf zelf te betekenen. Als appontwikkelaar en service provider kan het zich nog altijd staande houden en zich in een nieuwe markt nestelen. Zijn plekje in de geschiedenis van de smartphone neemt niemand het bedrijf af.