Google Daydream kan virtual reality helemaal doen ontploffen
Oculus stond aan de wieg van virtual reality met het Kickstarter-project van de Oculus Rift. Wat daarna volgde, was een race tegen de klok om als allereerste een degelijke, consumentvriendelijke bril op de markt te brengen. Facebook betaalde voor Oculus zelfs twee miljard dollar in 2014, zonder dat het ook maar één product op de markt had gebracht. De race tussen HTC, Oculus en PlayStation ging boeiend worden, tot Google de knuppel in het hoenderhok gooide met de Cardboard twee jaar geleden.
Virtual reality ging niet langer 300 tot 500 euro kosten, maar 10 tot 30 euro. Het enige wat je nodig had, was een smartphone, een kartonnen bril en twee lenzen die erin passen. Perfect om de grote massa te bereiken om te laten zien wat virtual reality is. Wanneer zelfs een krant als De Standaard er honderdduizenden kan weggeven, zit het concept goed. Android had eind 2015 een wereldwijd markaandeel van 80,7 procent. Met zo’n marktdominantie kan je wat forceren, en dat is net wat Google wil doen met Daydream.
Daydream wordt standaard in Android N voorzien, zodat elke smartphone met het nieuwste besturingssysteem de beste VR-ervaring kan beleven. De belangrijkste aankondiging? Er komt een apart segment in de Play Store waar alles rond VR wordt weergegeven. Wat Google absoluut fout deed met tablets in 2010 door geen aparte tabletappwinkel aan te bieden zoals iOS, komt er nu wel voor VR-apps. Met de vele Cardboard-apps die er nu al beschikbaar zijn, zal Daydream van een perfecte start genieten bij de lancering. Google heeft nu tot eind 2016 de tijd om nog meer ontwikkelaars aan boord te krijgen om zijn plannen extra kracht bij te zetten.
Een apart segment in de Play Store is belangrijk, maar ook een standaardisering van minimumspecificaties. Daydream gaat bepaalde vereisten opleggen aan alle fabrikanten die een Daydream-compatibel toestel willen maken. Het perfecte excuus voor alle merken om hun toptoestellen met absurde specificaties te voorzien, zoals bijvoorbeeld een 4K-scherm. Elk jaar wordt die minimumvereiste voor Daydream-compatibiliteit betaalbaarder, zodat op termijn niet alleen de lucky few ervan mogen snoepen. De nieuwe Nexus-toestellen dit eindejaar zouden de perfect blauwdruk moeten worden.
Wat met Cardboard? Die blijft bestaan, want het is voor iedereen nog altijd de beste manier om met VR in contact te komen. Die eerste indruk is overigens zo straf, dat het zelden uitmaakt of je een topsmartphone hebt met miljoenen pixels, of een budgetmodel. Pas wanneer je de smaak echt te pakken krijgt en je meer wil, heeft Google met Daydream het perfecte antwoord met een slimme VR-omgeving om door alle content te browsen, VR-YouTube te kijken en nieuwe games te spelen.
Google loopt trouwens nul procent risico bij deze operatie. Dankzij zijn marktdominantie springt direct iedereen op de kar van de zoekgigant. Samsung, HTC, Alcatel, Asus, Huawei, Xiaomi, LG en ZTE hebben allemaal plannen om Daydream te integreren in hun toestellen.
[related_article id=”180948″]Google heeft ook een referentieontwerp voor de VR-bril gemaakt, zodat merken kunnen zien wat de verwachtingen zijn. Vooral de kleine controller is de perfecte tool om VR interactiever te maken dan Cardboard nu is. Slim afgekeken van Oculus, goed uitgevoerd met bewegingssensors.Tot slot wordt Daydream ook een ware nachtmerrie voor Oculus, HTC, PlayStation en andere toekomstige dedicated VR-brillen. Vergelijk het met de huidige consolewedloop: HTC en Oculus kunnen niet elk jaar opnieuw een andere bril uitbrengen met veel straffere technologie, want de desktops kunnen niet volgen in snelheid.
Smartphones kunnen dat wel, en de winsten op CPU- en GPU-vlak zijn jaarlijks veel groter. Combineer dat met 4K-schermen voor een scherper beeld, en HTC en Oculus mogen zich in het haar krabben. Toegegeven, er zal altijd wel een hardcore publiek zijn dat ‘echte’ games wil spelen met een desktop-pc of spelconsole, maar Daydream zal de ware revolutie ontketenen rond virtual reality de komende jaren.