Opinie

Advertenties in Windows Verkenner: een noodzakelijk kwaad?

[Opinie] Microsoft toont bij steeds meer gebruikers advertenties in de Windows Verkenner. Gaat Microsoft hiermee een brug te ver, of zijn de advertenties een noodzakelijk kwaad die eigen zijn aan onze tijd?

Steeds meer Windows 10-gebruikers krijgen advertenties te zien wanneer ze de Windows Verkenner openen. Boven de veelgebruikte mappen deelt Microsoft mee dat je voor slechts 6,99 dollar per maand een Office 365-abonnement krijgt, waarin 1 TB gratis OneDrive-opslag vervat zit. Voor sommige gebruikers kan deze boodschap dienen als een handige tip, maar het merendeel van het klantenbestand van Microsoft aanziet het als een opdringerige manier van Microsoft om zijn diensten aan te prijzen. De advertentie doet erg hard denken aan de reclame die Microsoft maakte voor Windows 10 in zijn oudere besturingssystemen.

Gelukkig bestaat er een eenvoudige methode om te vermijden dat je de advertenties te zien krijgt. Ga in Windows Verkenner naar het tabblad ‘Beeld’ en klik aan de rechterzijde op ‘Opties’. Een venster zal zich openen, waarin je naar ‘Weergave’ moet gaan. Zoek in de lijst naar ‘Meldingen weergeven van synchronisatieproviders’ en zorg ervoor dat de optie uitgevinkt is.

Bron: Reddit

Anti-competitief

Dit is niet de eerste keer dat Microsoft advertenties toont in zijn besturingssysteem. In het startmenu worden standaard tegels getoond die applicaties van het bedrijf aanprijzen en sommige gebruikers krijgen boodschappen te zien die Edge aanprijzen. We zijn het ondertussen gewend om advertenties te zien te krijgen op websites en in apps, maar deze diensten worden gratis aangeboden. Veel gebruikers vinden het niet erg dat ze reclame te zien krijgen wanneer ze iets gratis kunnen gebruiken. Dat Microsoft advertenties toont die ingebakken zijn in een betalend besturingssysteem gaat voor velen echter een brug te ver.

Enkel Microsoft is in staat om advertenties te tonen in Windows, waardoor zijn acties als anti-competitief aanvoelen. Concurrerende diensten zoals Google Drive en Dropbox kunnen geen reclame maken in Windows zelf en moeten het doen met online reclame. Bovendien verbruikt de reclame ongevraagd bandbreedte en vervuilt het de interface van Windows. Microsoft zou tijd moeten spenderen aan het verbeteren van Windows in plaats van het besturingssysteem zwaarder te maken en zijn gebruikers te irriteren.

Serviceproviders zouden maar al te graag betalen om het grote klantenbestand van Microsoft aan te kunnen spreken.

Nieuw businessmodel

Hier staat echter tegenover dat het merendeel van Windows 10-gebruikers een gratis upgrade hebben gekregen. Microsoft moet nog steeds winst maken en lijkt daarom het businessmodel van onder andere Google te hebben afgekeken. Door advertenties te tonen, kan Microsoft meer klanten naar zijn betalende diensten lokken en via deze weg geld verdienen.

Een groot verschil tussen Google en Microsoft is dat het bedrijf achter Windows voorlopig niet rechtstreeks geld verdient aan het tonen van advertenties. Hier kan in de toekomst echter verandering in komen. Serviceproviders zouden maar al te graag geld betalen om het grote klantenbestand van Microsoft aan te kunnen spreken. Microsoft zou via deze weg zijn omzet drastisch kunnen doen stijgen, maar dit zou ten koste gaan van zijn klantentevredenheid. Wie wil er immers continu gebombardeerd worden door advertenties?

Noodzakelijk kwaad

Op het internet worden momenteel volop discussies gevoerd over de advertenties van Microsoft. Sommigen vinden het schandalig dat reclame ingebakken zit in een besturingssysteem, terwijl anderen het niet meer dan normaal vinden dat Microsoft nieuwe manieren zoekt om geld te verdienen.

Persoonlijk aanzie ik de advertenties als een noodzakelijk kwaad. De markt is niet meer hetzelfde als toen de eerste besturingssystemen werden uitgerold en Microsoft bergen geld verdiende door Windows per stuk te verkopen. Android en macOS worden continu gratis geüpdatet, waardoor er voor Microsoft niets anders opzit dan deze weg te volgen.

In een wereld waarin bedrijven zich gedwongen voelen om gratis software aan klanten aan te bieden, zit er niets anders op dan advertenties te tonen. Google en Apple hebben dit al langer begrepen. Ook Apple maakt in macOS schaamteloos reclame voor Safari en iCloud Drive, terwijl Google smartphonefabrikanten verplicht de Google-apps te installeren op hun toestellen om de Play Store aan te mogen bieden. Op dit vlak volgt Microsoft gewoon een trend die al enige tijd bezig is.

Bovendien kan je (voorlopig) de advertenties uitschakelen. Hierdoor vind ik de reclame slechts een kleine ergernis. Wat ik een stuk vervelender vindt, is dat Microsoft OneDrive standaard heeft ingebouwd in Windows. Wie de Home-editie van het besturingssysteem heeft, kan de clouddienst enkel verwijderen door aanpassingen te doen aan het register. Bij advertenties heb ik tenminste nog de keuze of ik in ga op het aanbod.

advertentiesbusinessmicrosoftwindows 10windows verkenner

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken