Game-industrie, word toch eens volwassen
Technologiebedrijven tonen maar al te graag hun nieuwe game-producten die voorzien zijn van de nodige rode ledjes. Toch kiezen steeds meer bedrijven voor een minder opvallend uiterlijk. Eerder deze week was ik aanwezig op het Acer Predator Game Tournament persevenement in Rotterdam en ook daar merkte ik die verandering op.
Tijd voor een nieuw ontwerp
De Acer Predator-reeks staat bekend voor de vernieuwende designkeuzes, maar ook deze producten trekken een heel andere kaart. De Acer Predator Helios 300 is een matzwarte laptop, krachtig genoeg voor de nieuwste games dankzij de achtste generatie Intel Core i7-processor en Nvidia GeForce GTX 1060-grafische kaart. Toch is het ontwerp zakelijker dan ooit tevoren. Bekeken vanaf de voorzijde is het een stijlvolle laptop met een roodverlicht toetsenbord. Geen opvallend ontwerp met ledjes dat ‘gamer’ uitschreeuwt, maar net een degelijk ontworpen product met rode accenten. Ook bij de nieuwe Nitro 5-reeks trekt Acer deze designkeuzes door.
Voor mij is dat een teken dat de game-industrie geleidelijk aan volwassen wordt en de overbodige clichés uit het raam kiepert. “Game is meer dan producten, het is een hele industrie”, benadrukt Bart Janssen, country manager van Acer Benelux op het persevenement. Hij heeft een punt.
eSports en games als entertainment
Op het evenement Acer Predator Game Tournament in Rotterdam legde Bart Janssen sterk de nadruk op eSports. In Nederland is eSport al meer ingeburgerd en kan je vanuit je zetel genieten van een spannend gamekampioenschap op de televisiezender FOX Sport. Technologiebedrijven proberen die professionele gamers te ondersteunen met steeds betere computers, monitoren, headsets, bureaustoelen, muizen en toetsenborden. “De producten die we ontwikkelen zijn bedoeld voor gamers en moeten de game-ervaring verbeteren”, stelt Bart Janssen. “Toch is gaming meer dan enkel en alleen producten, het is een cultuur.” In 2016 keken 43 miljoen kijkers naar de eSports-finale van de game ‘League of Legends’. Dat zijn aanzienlijk meer kijkers dan een gemiddelde voetbalwedstrijd die live wordt uitgezonden op nationale televisie.
Games spelen ook als entertainment een steeds belangrijkere rol in de game-industrie. Naast het spelen van games kijkt ook menig gamer naar livestreams en video’s van andere, al dan niet anderstalige, gamers. De belangrijkste streamingdiensten zijn YouTube, Twitch en meer recent Mixer. Met een grote groep actieve gamers zijn deze platformen uitgegroeid tot de thuisbasis van content creators. Dat lokt natuurlijk ook investeerders en adverteerders. Op die manier kunnen deze gamers een ‘vast’ inkomen genereren uit reclame-inkomsten voor de video’s.
Een steeds grotere groep binnen onze samenleving speelt wekelijks een computerspel. Dat zijn niet noodzakelijk de nieuwste of meest toonaangevende games, ook de groep van casual gamers neemt gestaag toe. Zij hebben echter geen boodschap aan opvallende game-toestellen, maar hebben wel baat bij een krachtige laptop voor zakelijk gebruik. Door te focussen op het functionele in combinatie met een neutraal ontwerp, kunnen hardwarefabrikanten ook deze potentiële gebruikers voor zich winnen.
Beginjaren
In de beginjaren werd het spelen van games maar al te vaak bekeken als een ‘marginale’ activiteit. Met de opkomst van eSport baant gamen zich een weg naar de meer mainstreammedia en plaatst het zichzelf tussen alle andere algemeen aanvaarde vrijetijdsactiviteiten. “Met de Acer Predator X brengen we een workstation op de markt dat het mogelijk maakt om tegelijkertijd te gamen en je ervaring met de hele wereld te delen”, verklaart Bart Janssen. “Zo kunnen we livestreamers en content creators beter ondersteunen.” Toch heeft de industrie nog een lange weg af te leggen.
Op het persevenement next@Acer in New York toonde het bedrijf een witte Acer Predator Helios 300 met gouden afwerking. Een poging om een ‘vergeten’ groep van gamers aan te trekken. Toch benadrukt het bedrijf dat die eleganthere modelletjes niet uitsluitend bedoeld zijn voor vrouwelijke spelers en bovendien ook slechts in een beperkt oplage verkrijgbaar zijn als limited edition. Dat klinkt spijtig genoeg nog te veel als een cliché om geloofwaardig te zijn. Toch is het positief dat Acer stappen onderneemt om een uitgebreider portfolio aan producten op de markt te brengen, zeker aangezien andere fabrikanten zoals Alienware en Asus nog te vaak zweren bij een ontwerp voor ‘gamers’, met rode flikkerende lichtjes en monsterlijk design.
Op de goede weg
De game-industrie is op de goede weg en vervolledigt stap voor stap haar weg naar volwassenheid, maar niet zonder vallen en opstaan. Als de hardwarefabrikanten de clichés laten varen en kwalitatieve, maar minder opvallende, producten op de markt brengen, wordt de game-industrie misschien eindelijk als een volwaardig medium behandeld.
De totale waarde van de game-industrie blijft jaar na jaar toenemen en de trend remt niet af. De afgelopen jaren zien we een doorbraak van mobiele games op smartphones en tablets, een renaissance in de indie-sector met kleinschaligere projecten en de opkomst van games als een service in plaats van een enkele schijf. Ook free-to-play games spelen een belangrijke rol bij het rekruteren van een toenemende aantal spelers. Dergelijke games zijn in principe gratis te spelen, maar in praktijk geven gamers toch geld uit aan speciale in-game items zoals een betere uitrusting of een meer unieke outfit voor hun personages. Het traditionele inkomstenmodel van de game-industrie werd omgegooid. Het blijft de vraag wat de toekomst brengt, al belooft de nieuwe Nitro-reeks veel goeds. Hopelijk blijft het bedrijf dit pad volgen en komen meer krachtige laptops op de markt met een stijlvol en efficiënt ontwerp zonder overdreven opvallende logo’s.