Opinie

#MWC19 Opinie: ‘Als een product niet af is, lanceer het dan ook niet’

In Barcelona vindt elk jaar het MWC plaats. Dit jaar was het toch echt wat anders, veel van de producten waren in glazen kasten geplaatst. Waarom? Waarschijnlijk omdat ze simpelweg nog niet klaar zijn.

Korte update per 27 februari: Wout Martens van HMD Global Benelux heeft aangegeven dat de Nokia 9 PureView gewoon beschikbaar was voor hands-on. Navraag op de stand over hands-on mogelijkheden bracht mij echter niet hetzelfde antwoord. Later in het jaar zullen we natuurlijk proberen om de Nokia 9 PureView uitgebreid te testen. 


Mijn vlucht naar Barcelona kwam met een ruime vertraging in Barcelona aan, waardoor het voor mij niet mogelijk was om het Huawei evenement te bezoeken. Dat zorgde ervoor dat ik één ding nog niet wist: de Huawei Mate X die zojuist was verschenen, was niet aan te raken door de pers. In veel gevallen kan je na een lancering direct met het product aan de slag, maar dat was bij Huawei dus nog niet het geval. Bij de Galaxy Fold was dit ook het geval. Daardoor was eral een duidelijke lijn zichtbaar: vouwbare smartphones zijn er simpelweg nog om mooi te zijn en een staaltje ontwikkelingsvoorsprong te tonen. Voor beide producten geldt dat deze pas later in het jaar verkocht zullen worden. Tot mijn verbazing bleef het niet bij vouwbare telefoons, ook Sony en Nokia gingen tijdens het MWC mee in deze horrorfilm.

De Sony Xperia 1 was zo weggewerkt dat je er niet aan kon komen.

Hoe ziet dat er dan uit? Precies zoals je zou verwachten, de smartphones staan in een glazen doos. Voor mij lijkt het precies op een bezoek aan een juwelier, waar al het verkoopwaar ook in glazen kasten staat. Al geldt voor een juwelier dan wel dat het verkocht wordt. Het voordeel is dat je bij sieraden alleen hoeft te bekijken of iets mooi staat: technologie moet je echt aanraken en uitproberen. Een hands-on tijdens een beurs zoals het Mobile World Congress, is een van de redenen om een bezoekje te brengen aan zo’n stand. Toch beseffen de fabrikanten van smartphones dat blijkbaar niet zo goed. Tijdens het MWC ben ik te vaak tegen lanceringen aangelopen van nieuwe toestellen, waar je vervolgens niks mee kan. Nokia Mobile, onderdeel van HMD Global, bracht zijn nieuwe Nokia 9 PureView … die vervolgens onder glas ligt.

Afronden voor lanceren…

Het pijnlijke bij Nokia is nog wel dat het toestel al over iets meer dan een halve maand in de verkoop zal gaan. Je zou dan ook verwachten dat het toestel klaar is om in de verkoop te gaan. Ook Sony verkoos de nieuwe werkwijze: wel lanceren, maar niemand de toestellen laten gebruiken. Daarmee kom je al snel uit bij een conclusie: de toestellen zijn nog niet klaar. Of het nu software- of hardwarematig is. Maar het is niet alsof het MWC dit jaar eerder valt in vergelijking met andere jaren. Vertraging is natuurlijk iets waar fabrikanten vrij weinig invloed op kunnen uitoefenen, maar hebben ze nu ineens allemaal last van vertraging? Nee, waarschijnlijk niet. Ik heb geen insider-bronnen, maar ik geloof niet dat elk product plots vertraging heeft opgelopen. Mijn gevoel zegt juist dat iedereen een graantje mee wil pikken…

Bij Nokia moest er zelfs een glazen kast omheen.

Uiteindelijk is een beurs zoals het Mobile World Congress de plaats om nieuwe (of bestaande) producten te tonen. Daarbij moet een bedrijf ervoor zorgen dat het product zo goed als mogelijk werkt, pers zal er immers hun gezouten of ongezouten mening over geven. Het onthullen van een product zonder daar al exemplaren van beschikbaar te stellen, helpt niet om je producten aan de man te brengen. Nu begrijp ik zeer goed dat bedrijven alvast iets nieuws willen tonen. Maar, geef dan een teaser en zorg dat je later nog een evenement hebt om alles te tonen. Maak het de moeite waard om naar CES, IFA of MWC toe te komen. Hoe leuk reizen ook is, we komen niet naar een juwelierszaak. Wij zijn er om nieuwe producten te zien en onze lezers te informeren. Met een glazen doos weerhoud je ons om dat te kunnen doen…

huaweimobielMWC 2019nokiaontspanningopiniesony

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken