Partnerinfo

E-commerce: de businessmodellen van de toekomst

[Partnerinfo] De Belgische e-commerce boomt momenteel, maar toch blijft het een moeilijke markt om in door te breken. Maar liefst 60% van alle nieuwe webshops overleeft de eerste vier jaar niet.

Hoe zorg je dan dat je webshop blijft bestaan? Door de ontwikkelingen in de markt nauwgezet in het oog te houden. In dit artikel zetten  we alvast de vier belangrijkste businessmodellen voor e-commerce op een rijtje.

Marktplaatsen

Een marktplaats, zoals we die allemaal kennen, is een plek waar vraag en aanbod samenkomen. De virtuele marktplaats (ook wel e-marktplaats genoemd) is eigenlijk hetzelfde, alleen gedigitaliseerd. Met andere woorden: een e-marktplaats is een onlineplek waar verkopers samenkomen en hun goederen aanbieden. Een mooi voorbeeld van zo’n e-marktplaats is StoreSquare.

De tendens hierbij is dat ook die e-markt- plaatsen zich specialiseren en een bepaald gamma of doelpubliek verzamelen. Zo bestaan er bijvoorbeeld gespecialiseerde e-marktplaatsen rond immo, auto’s, kledij, tweedehandsartikelen, enz. Ze doen daarbij vaak ook heel wat marketinginspanningen en lokken zo veel bezoekers naar hun site.

Misschien past jouw webshop ook wel binnen een van de vele bestaande e-markt- plaatsen? De moeite om het eens te bekijken.

Generic reseller

Een generic reseller is een webshop die een breed assortiment aan producten inkoopt en verkoopt, en in voorraad houdt, maar geen eigen merk voert. Voorbeelden daarvan zijn Zalando.com, bol.com, enz. In deze webshops vind je alles; van tuingerei tot boeken en kledij. Maar ook een kleine webshop met een breed assortiment valt onder dit businessmodel.

Specialist reseller

Verkoop je een specifiek product via je webshop? Dan is het businessmodel specialist reseller op je lijf geschreven. Specialist resellers zijn (web)winkels gericht op een nichemarkt waarbij de verkoop van 1 bepaald product of dienst centraal staat. Soms worden er ook verschillende merken verkocht. Een goed voorbeeld daarvan is de ‘Samurai Sword Shop’.

Brand-direct-to-consumer

Heb je een eigen merk? Verkoop je je eigen merkproducten rechtstreeks aan de consument? Dan behoor je tot de categorie brand-direct-to-consumer. Dit businessmo- del kan uiteraard gepaard gaan met een van de bovenstaanden. Je kunt je product en/of dienst immers verkopen via je eigen merk-webshop, maar ook via e-marktplaatsen of generieke resellers. Een leuk voorbeeld van een brand-direct-to-consumer-webshop is Floris Vanbommel of Koeka.com.

Digitale marktplaatsen

Je eigen webshop bouwen vraagt enige inspanning. Maar dan begint het vaak pas. Hoe creëer je tractie naar je shop, conversie en verkoop? En moet je wel alles rechtstreeks via je webshop verkopen? Kan het aanbieden van je productengamma op een marktplaats je helpen?

Niets voor niets in het leven. De meeste marktplaatsen vragen een vergoeding voor de inspanning die ze leveren. Want afhankelijk van de marktplaats in- vesteren ze belangrijke marketingbud- getten. Die vergoeding kan succesfee gebaseerd zijn; per verkocht item gaat een gedeelte van je marge dan naar de marktplaats. Soms betaal je een jaarlijkse fee of zelfs een combinatie.

Maak daarom goede financiële afspraken, ook afspraken over leveringsvoorwaar- den (als je dat uitbesteedt) en ranking. Verschillende marktplaatsen werken namelijk met een algoritme om je positie of plaats te bepalen versus de andere handelaren/producten. Daarbij komen de best presterende of geëvalueerde webshops via consumen- tenreviews, prominenter in de zoek- functie naar boven. Dus ook daar heeft de klant vaak de touwtjes in handen.

De voordelen van een marktplaats

Voor kleine, lokale ondernemers kan een aanwezigheid op een marktplaats zeker en vast ontzorgen. Vaak ontbreekt de tijd om én een fysieke winkel te runnen en daar bovenop nog een web- shop te beheren. De marktplaats gaat daarbij een groot deel van het aan- koopproces ondersteunen.

Daarnaast ‘huur’ je in principe ook een stuk van de marktplaats en hoef je je niets aan te trekken van technisch onderhoud, updates enz. Bij een eigen webshop heb je die kosten na verloop van tijd wel. Je moet zien dat je webshop up-to-date blijft en mee is met de actuele besturingsprogramma’s.

Uiteraard is het niet altijd een ‘of’- verhaal. Zo kun je perfect een eigen webshop hebben en een deel van je productgamma toch (ook) via een digitale marktplaats aanbieden. Vaak wordt de overweging gemaakt op basis van de producten die je online wenst te verkopen en de marges die je daarop verdient.

 

Een handelaar die zijn eerste e-commercestappen zet, geven wij graag begeleiding en ondersteuning.

 

Storesquare

Storesquare is een initiatief van KBC, Unizo en Roularta. Met dit digitaal platform willen deze 3 partijen de lokale handelaars maximaal ondersteunen om de stappen richting e-commerce te zetten. Storesquare focust dan ook op het lokale aspect. De combinatie van een e-commerce platform met de herken- baarheid van de lokale handelaar om de hoek, vormen de sleutel tot succes.

Naast een kant-en-klare digitale markt- plaats voor lokale handelaars zorgt Storesquare via marketingcampagnes ook voor de nodige digitale klanten. Bovendien begeleidt een centraal serviceteam de handelaars bij hun eerste e-commerce-stappen. Dankzij een samenwerking met Bpost kunnen de distributie en retours ook centraal worden geregeld.

kbc.be/ondernemen/storesquare

businesskbcpartnerinfo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren