PostNL in België levert alles wat in en om het huis besteld wordt
“Uiteraard merken we ook bij PostNL België de steeds groeiende toename van e-commerce” gaat Rudy Van Rillaer van start. “Het wordt steeds duidelijker dat de zogenaamde achterstand die België had op het gebied van e-commerce wordt ingehaald. België groeit bijzonder snel, op dit moment ongeveer dubbel zo snel als Nederland. Niet alleen het aantal online shoppende consumenten neemt toe, ook het aantal Belgische webshops stijgt gestaag.”
Als logistieke dienstverlener kan PostNL België dit uiteraard alleen maar toejuichen. Het aanbod van diensten wordt dan ook voortdurend aangepast aan de behoeften van de Belgische klant. Nieuwe productinnovaties, een nieuwe website, permanente optimalisatie van de dienstverlening… alles wordt ontwikkeld om te beantwoorden aan de eisen van de online klant. “En dan bedoelen we niet alleen de kleine en grote bedrijven of de webshops die gebruik maken van onze diensten, maar ook de consument die ’s avonds rustig achter zijn computer aan het shoppen is” gaat Rudy Van Rillaer verder.
Het is net die online consument die centraal staat in de toekomstvisie van PostNL België. “We groeien mee met het Belgische e-commerce landschap, passen onze producten daarop aan en vernieuwen zo voortdurend ons aanbod.” Ter illustratie verwijst Van Rillaer in dit kader naar een studie van McKinsey&Company (*) die aangeeft dat 25% van de consumenten bereid is om flink bij te betalen voor levering op dezelfde dag. De bereidwilligheid om voor een snelle levering extra te betalen stijgt
bovendien voortdurend. “De studie geeft duidelijk aan dat dit een belangrijke ontwikkeling is voor de toekomst. Een toekomst die voor ons al heel concrete vormen heeft aangenomen, want in Nederland werken wij bv. al met avondbelevering en ‘same-day’ leveringen.”
Een tweede zeer interessant – toekomstgericht – gegeven zijn de technologische logistieke ontwikkelingen en de levering door autonome voertuigen . Rudy Van Rillaer: “We volgen de evolutie van zeer dichtbij. Ik herken dan ook de trends die in de McKinsey&Company studie worden aangegeven. Het is overduidelijk dat dergelijke ontwikkelingen, zoals ook bv robotisatie en low-cost-sensor, een grote rol zullen gaan innemen in het leveringsproces. Het is perfect mogelijk dat binnen enkele jaren al 80% van alle leveringen op die manier zullen gebeuren.”
De échte snelheid waarmee deze ‘last-mile’ evoluties kunnen doorgevoerd worden, wordt ook deels door de overheid bepaald. “Dit soort evoluties vraagt om een duidelijk, wettelijk kader. Als logistieke dienstverlener kunnen we alleen maar hopen dat de bevoegde overheden de mogelijkheden van deze nieuwe ontwikkelingen onderkennen en met gepaste snelheid het juiste kader hiervoor creëren ” verklaart Rudy Van Rillaer.
Van Rillaer geeft ook nog mee dat er weinig bedrijven in de wereld zijn die zo ver staan op gebied van innovatie dan PostNL in Nederland. Nieuwe state-of-the-art sorteercentra, nieuwe producten, nieuwe diensten,… telkens expertise vanuit de PostNL groep die in België toegepast kan worden en hier op de Belgische markt kan geïmplementeerd worden.
“We gaan echter nog veel verder” vertelt hij. “Vandaag de dag blijven mensen steeds tot op een hogere leeftijd thuis wonen. Dan veranderen ook je behoeften. Daar willen wij ook op inspelen en steeds meer zaken thuis brengen: boodschappen of maaltijden maar ook hulpmiddelen of geneesmiddelen. Als logistieke dienstverlener bekijken we hoe ver we hier in kunnen gaan en op welke manier we de
consument ook hiermee kunnen bedienen.”
“Ons toekomstbeeld ziet er eigenlijk heel eenvoudig uit: alles wat in en om het huis besteld wordt, kan door PostNL België geleverd worden” besluit Rudy Van Rillaer.
(*) McKinsey&Company – Parcel delivery – The future of last mile, September 2016