Hoe kiest u een goede domeinnaam?
Een goede domeinnaam kiezen is niet eenvoudig. En toch is het belangrijk. Websitebezoekers zien je domeinnaam immers vaak sneller dan je website zelf. Tussen de zoekresultaten van Google, op visitekaartjes, in e-mailadressen,… Geen idee hoe je een goede domeinnaam kiest? Enkele tips!
1) Eenvoud
Je hanteert best volgende regels: “less is more” en “keep it simple and stupid”. Kies een korte, eenvoudig te spellen naam. Die is makkelijk te onthouden. Vermijd verwarring. Gebruik geen nullen want die lijken erg hard op de letter ‘O’
2) Uw publiek
Als je een goede domeinnaam gevonden hebt, denk dan even na onder welke extensie je hem registreert. Houd rekening met uw publiek. Belgen verwachten een .be, Nederlanders een .nl en Duitsers een .de. Kijk dus zeker even naar de markt waarop je je richt. Een correcte landextensie van je website zal je geloofwaardigheid en autoriteit verhogen. De extensies .com of .eu kunnen wel handig zijn wanneer je een overkoepelende, centrale website hebt. Combineer het in dat geval met aparte landextensies die naar deze website verwijzen.
3) Nieuwe extensies
Je kan ook generieke, niet landgebonden extensies verkrijgen, zoals .brussels, .hosting of .sexy. Deze kunnen je positie in je resultaten van zoekmachines positief beïnvloeden. Een pizzeria met een extensie .pizza vertelt meteen iets over de website, nog voor erop geklikt werd. Google zal de .pizza website daarom als relevanter beschouwen.
4) Bescherm jezelf
Het kan nuttig zijn uw domeinnamen door een onafhankelijke partij te laten beheren. Mocht de relatie met uw webdesigner ooit vertroebelen of mocht je ergens een beter aanbod vinden, dan kan je snel schakelen.
Denk ook even na over centralisatie. Je namen bij 1 partij registreren, biedt verschillende voordelen. Je hebt steeds een overzicht van al je namen, je kan zaken eenvoudig aanpassen zonder uren te zoeken naar de juiste log-in gegevens en ten slotte is het ook financieel interessant. Meer namen groeperen, betekent immers ook meer korting.