[Partnerinfo] Helft Belgische bedrijven was offline in afgelopen 12 maanden
Nog erger is dat een groot deel van die bedrijven geen idee had van de exacte kost van die downtime. Dat blijkt uit een onderzoek dat we samen met IT-vakblad Data News uitvoerden.
Het onderzoek, waarin vooral werd gepeild naar ervaringen met downtime en gegevensverlies, levert nog heel wat andere interessante resultaten op. Zo blijkt dat mensen die nog niet werden geconfronteerd met downtime, de impact ervan vaak onderschatten. Van de bedrijven die de afgelopen twaalf maanden geen downtime hadden, vindt 27 procent een downtime van meer dan een uur aanvaardbaar. Bij wie meer dan één keer te maken had met downtime, ligt dat aantal veel lager, op 10 procent. Die verwachtingen worden zelden ingelost: bij 42% van de respondenten duurde het meer dan 1 uur voor de downtime opgelost raakte. Bij 5% lag een deel van het systeem zelfs meerdere dagen plat.
Geen idee van de kost van downtime
61% van de respondenten heeft geen of slechts een heel vaag idee van hoeveel downtime hen precies kost. Die totale kost loopt sneller op dan verwacht: je dient niet alleen rekening te houden met het verlies aan inkomsten en productiviteit. Ook de herstel- of heropstartkosten, gemiste salesopportuniteiten en verloren klanten moeten mee worden genomen in de berekening.
Goeie afspraken met je hostingpartner?
Ook over de afspraken die met de hostingpartner werden gemaakt over compensaties voor downtime, zijn verrassend weinig (23%) respondenten echt goed op de hoogte. Nochtans zijn goeie Service Level Agreements cruciaal voor maximale uptime, optimale service én correcte vergoedingen.
Mean Time To Repair versus Solution Goal
Bekijk zeker of in de SLA gezegd wordt hoe snel je service provider het probleem zal oplossen. Spreekt men van een Mean Time to Repair (MTTR) of geeft men echt een Solution Goal? Het verschil? Bij een Solution Goal spreek je een duidelijk periode af waarbinnen er een oplossing of workaround zal zijn. Bij een MTTR spreek je een gemiddelde tijd af. Zo kan je service provider tien keer iets fiksen op enkele minuten en de elfde keer enkele uren nodig hebben voor een oplossing, maar toch binnen de MTTR-afspraken blijven. Terwijl jij als klant wel enkele uren downtime hebt ervaren. Niet zo bij een Solution goal dus.
Als je duidelijk weet wat downtime je kost, weet je meteen ook hoeveel je wil betalen om het te vermijden.
Er zijn spelers op de markt die je SLA enkele procentpunten verhogen in ruil voor een hogere maandelijkse fee. Maar gebeurt er dan effectief meer dan enkel de cijfers op papier veranderen? Je zal misschien een hogere vergoeding krijgen als er effectief downtime is, maar dekt dit dan de werkelijke kosten? Een werkelijke verbetering van de effectieve uptime betekent immers vaak een stijging van de kostprijs met meer dan enkele procenten.
Is 100% uptime wel nodig?
Iedereen wil graag dat zijn website of applicaties 100% van de tijd beschikbaar zijn. Maar is 100% uptime de heilige graal waar we allemaal moeten uit drinken of mag het ietsje minder zijn? Dat klinkt misschien raar uit de mond van de baas van een hosting provider die zich profileert met Uptime-as-a-Service, maar het is een vraag die te weinig gesteld wordt. En die wij dan ook graag aan elke nieuwe klant stellen: Hoe belangrijk is uptime écht?
Om dat te weten moeten beide variabelen – kost van maximale uptime en kost van downtime – goed in kaart gebracht worden. Als Coolblue enkele uren down gaat, verliezen ze allicht véél geld. Als de website van bakkerij Vermeulen om de hoek een dag niet beschikbaar is, zal hij daardoor meer dan waarschijnlijk geen koffiekoek minder verkocht hebben. Over de kost van maximale uptime kunnen wij je alles vertellen, het berekenen van de kost van downtime voor jouw bedrijf kan je zelf via www.nucleus.be/downtimecalculator.