TechPoll: reclame-abonnementen voor streamingsdiensten, een GO of NO?
Netflix was de eerste streamingsdienst met zo’n betalend reclame-abonnement. In ruil voor korting op je maandelijkse afrekening krijgen reclame-abonnees vier minuten reclame per uur te zien. Voor ons is dat abonnement overigens niet zo relevant; in België kan je je officieel niet abonneren op dat plan. Wel is Netflix van plan de nieuwe abonnementsvorm later naar meer landen uit te rollen.
Ook Disney+ ziet kansen met advertenties. Het bedrijf biedt in de VS al een goedkoper abonnement met reclame aan, en liet recent weten dit ook naar Europa te brengen. Of België en Nederland onder de landen vallen waar dit abonnement beschikbaar komt, blijft onbenoemd. Een prijsstelling is eveneens nog niet in zicht. Of er werkelijk sprake is van een ‘korting’, blijft dan ook lastig te zeggen.
Helemaal geen korting
Dat zagen Amerikaanse Disney+-klanten ook voor hun ogen gebeuren. Vooraleer het goedkopere reclame-abonnement beschikbaar kwam, werd eerst het standaard-plan met enkele dollars in prijs verhoogd. Daarna werd het ‘goedkopere’ abonnement met reclame op het oude prijspunt van het standaard-plan gepositioneerd. Van korting was dus geen sprake.
Streamz pakt dit gelukkig anders aan. Ook de Belgische streamingsdienst zet nu in op een formule met reclame: Streamz Basic. Het Basic-plan kost tussen de 5,95 (maandelijks) en 7,95 euro (jaarabonnement) per maand. Daarmee is het een pak goedkoper dan de Premium (vanaf 8,95 euro) en Premium+ (vanaf 13,95 euro) abonnementen.
Beperkingen van reclame-abonnementen
In ruil voor de geboden korting krijgen gebruikers vijf minuten reclame per uur te zien. Ook kunnen op slechts één scherm tegelijk video’s kijken én is het niet mogelijk om offline te streamen. Wij zien het ontbreken van de download-functie alvast als een no-go. Juist als we op reis zijn met de trein of in het buitenland streamen we nogal eens graag films en series. Dat is nu dus niet mogelijk.
Die beperking is niet exclusief aan Streamz, overigens, en is simpelweg een beperking van reclames. Streamz wil namelijk steeds reclame inladen, wat uiteraard niet mogelijk is als je smartphone geen dataconnectie heeft. Ook op Disney+ en Netflix kan je met een reclame-abonnement enkel ‘online’ films en series streamen.
TechPoll: wat vind jij van reclame-abonnementen?
Voor ons bieden reclame-abonnementen niet direct een (groots) voordeel. Toch biedt een reclame-formule juist dat beetje korting om streaming toegankelijk(er) te maken en houden. Wat vind jij van advertenties tijdens het streamen? Zou jij zelf zo’n abonnement afsluiten? Laat het ons weten in de poll.
Zou jij een reclame-abonnement (streaming) afsluiten?
- Nee (76%, 127 Votes)
- Onzeker, hangt af van de prijs (21%, 35 Votes)
- Ja (3%, 5 Votes)
Aantal stemmen: 167